René de Jong
Bron: TomTom Telematics
Weblogposting | Datum: 12-07-2018


Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht




Gekoeld transport is uitdagend en waardevol, maar kent ook risico's. Als gevoelige kwaliteitsproducten zoals bijvoorbeeld vis, groente, fruit en bloemen worden vervoerd, mag de kwaliteit natuurlijk niet verloren gaan tijdens het transport. Dat kan namelijk resulteren in reputatieschade, hoge kosten voor schadevergoedingen en boetes van toezichthouders, zoals van de Voedsel- en Warenautoriteit. Het is daarom van groot belang dat de gehele gekoelde keten zo goed mogelijk wordt gemanaged - en de voertuigen zijn daar een essentieel onderdeel van.

Slim en realtime inzicht
Vandaag de dag vinden we het normaal dat we over alles realtime informatie hebben: over de weersomstandigheden, over verkeersdrukte op de route, of over wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Dat zou ook in het gekoeld transport het geval moeten zijn. Door gebruik te maken van slimme sensoren die de temperatuur in de vrachtwagen meten en de resultaten van deze sensoren direct inzichtelijk te maken via het telematicasysteem, is de bestuurder altijd op de hoogte van de staat van zijn goederen. Dat scheelt veel papierwerk, maar belangrijker: de temperatuurgegevens zijn betrouwbaar en eenvoudig inzichtelijk voor zowel klant als toezichthouder.

Digitaal werkproces
Met de juiste telematica-oplossing ontstaat een overzichtelijk digitaal werkproces. Door voor, tijdens en na de rit data te verzamelen, kunnen bedrijven hun klanten laten zien wat er met de producten gebeurd is en dat ze gedurende het hele transport in orde waren. Mocht er zich tijdens de rit een incident in de koelruimte voordoen, is de bestuurder meteen op de hoogte en kan hij of zij direct schakelen om het probleem te verhelpen. Zo wordt verspilling voorkomen en worden noodzakelijke temperatuurwaarden niet overschreden.
Door het proces te digitaliseren wordt direct inzichtelijk welke mogelijkheden er zijn om te optimaliseren en kosten te besparen, terwijl de kwaliteit van de goederen geborgd blijft. Door de verkregen data op de juiste manier te verwerken, kunnen bedrijven kosten besparen, de productiviteit verhogen en over het geheel genomen efficiënter werken. En dat is een efficiëntieslag die veel bedrijven nog kunnen maken, ten gunste van hun groei en bedrijfsresultaten.

Samenwerking in de keten
In veel gevallen is een telematica-oplossing direct te integreren in de keten. Door de telematica-technologie te koppelen aan de al in de voertuigen aanwezige sensoren, wordt data niet alleen zichtbaar voor de bestuurder, maar ook voor de medewerkers op kantoor. Deze data kan vervolgens gekoppeld worden met de data van sensoren in bijvoorbeeld de koelhuizen van de klant, waardoor het laatste ontbrekende stuk van de keten (het vervoer) wordt ingevuld. Zo wordt het gehele proces inzichtelijk.

De juiste telematica-oplossing is onmisbaar voor het optimaliseren van processen in gekoeld transport. Zodra logistiek managers in gekoeld transport zich realiseren dat ze met een eenvoudige oplossing een groot probleem (verspilling) aan kunnen pakken, kan het niet anders dan dat ze de technologie omarmen.





Deel dit artikel:                   





'Doe je licht aan'
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Dieselauto's maken minder kilometers
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht








[Banners]