Weblogposting | Datum: 11-09-2015


Samenwerking in de toekomst: geïntegreerde contracten




Hoe gaat de samenwerking nu? Wat valt op?

Ervan uitgaande dat we het hebben over de traditionele contractvormen die nu nog qua toepassing de overhand hebben, is de verhouding tussen OG en ON als volgt:
Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de oplossing (het ontwerp en de coördinatie daarvan) en de aannemer doet de uitvoering. Hierbij ligt het risico voor het ontwerp en het gevolg van ontoereikend toezicht tijdens de uitvoering bij de opdrachtgever (directievoering). De aannemer is verantwoordelijk voor het effectief en efficiënt inzetten van de productiemiddelen bij het uitvoeren van de door de opdrachtgever uitgewerkte oplossing (het ontwerp).
Wat bij deze vorm van samenwerking opvalt, is dat tijdens de uitvoering de eventuele onvolkomenheden in het ontwerp (informatievoorziening t.b.v. de uitvoering) voor rekening opdrachtgever zijn en dat door de verplichting van het houden van toezicht door de opdrachtgever bij het aan het licht komen van verborgen gebreken vaak de discussie is of de fout komt door het ontwerp of de uitvoering. Het gevolg is dat in de samenwerking de basis ligt in controle door de opdrachtgever op kwaliteit en hoeveelheden die door de aannemer worden gerealiseerd. De aannemer doet wat van hem gevraagd wordt en deze inbreng brengt met zich mee dat een actieve inbreng in het optimaliseren van het ontwerp niet wordt verwacht. De houding in de samenwerking is gebaseerd op een verhouding boven (controle) <-> onder (uitvoeren wat gedaan moet worden) waarbij de belangen van opdrachtgever en aannemer bij het uitvoeren van het ontwerp niet altijd gelijkgestemd zijn.

Hoe ziet de samenwerking eruit in de toekomst?<>

Er is een tendens waarbij steeds meer opdrachtgevers overgaan naar zogenaamde geïntegreerde contracten. Hierbij wordt de aannemer verantwoordelijk voor het ontwerp, de uitvoering en soms het meerjarig onderhoud. Aannemer wordt binnen deze contractvorm opdrachtnemer genoemd. Voorbeeld van een geïntegreerd contract is de UAV-gc 2005. Doordat door deze contractvorm de gevolgen voor de afstemming tussen het ontwerp en de uitvoering bij de aannemer ligt (in kwaliteit, volledigheid en afstemming) wordt de inventiviteit van de opdrachtnemer erkend en komt dit de kwaliteit van het product ten goede. Dit wordt versterkt als de opdrachtnemer ook verantwoordelijk is voor met meerjarig onderhoud omdat de gevolgen voor onvolkomenheden in het ontwerp en de uitvoering voor rekening van de opdrachtnemer zijn. De inzet van de inspanningen van de opdrachtnemer is dat hij deze situatie wenst te voorkomen.

Wat zijn de grootste voordelen van de toekomstige samenwerking ten opzichte van nu?<>

Het logisch gevolg van een geïntegreerd contract is dat de opdrachtnemer gebaat is bij een goed ontwerp afgestemd op de uitvoering met aandacht voor kwaliteit in het ontwerp en de uitvoering. Van de opdrachtnemer wordt verlangd (en is zelf bewust hiermee bezig) dat het leveren van kwaliteit in het ontwerp en de uitvoering leidt tot een vermindering van de faalkosten en de kosten voor meerjarig onderhoud doet beperken. Dit heeft weer tot gevolg dat de opdrachtgever minder hoeft te controleren tijdens de realisatie en de aandacht kan richten (en met minder inspanning en risico) op hoe de opdrachtnemer omgaat met de kwaliteit van datgene wat onder zijn verantwoordelijkheid (ontwerp, voorbereiding, uitvoering en onderhoud) wordt gerealiseerd.
Voor de samenwerking heeft dit als voordeel dat de belangen tussen OG en ON meer gelijkgestemd zijn; immers de kwaliteit van het product en de beperking van de faalkosten, bieden een win-win situatie voor beiden partijen. Verder kan de opdrachtgever zich meer richten op de vraag i.p.v. de oplossing en richt de aandacht van de opdrachtnemer zich op de oplossing waardoor de verhouding tussen OG en ON meer zij <-> zij is i.p.v. boven <-> onder.
Dat dit niet allemaal meevalt om dit te bereiken wordt tijdens het Weg en Watercongres toegelicht met anekdotes en praktische voorbeelden. Het gaat er om of partijen in staat zijn hun nieuwe rol adequaat in te vullen. Het gaat hierbij niet alleen om inhoud, maar ook om houding en gedrag, de wijze waarop je als partij en individuele betrokkene participeert.


Ir. P. (Peter) Rubaij Bouman, PBenS BV Solutions is spreker tijdens het Weg en Water Congres. Peter Rubaij Bouman verzorgt de presentatie:

'Vertrouwen geeft ruimte voor samenwerking'<>, waarin de volgende aspecten worden belicht:
• Verandering rol opdrachtgever en opdrachtnemer
• Van innovatief aanbesteden tot hands-on samenwerken
• Het ontzorgen gaat niet zonder zorgen
• Waarom werken met een geïntegreerd contract een organisatorisch vraagstuk is


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen versoepelt tijdelijk regels voor rij- en rusttijden voor bevoorrading supermarkten en apotheken
Nieuwsbericht
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Veenendaal verkozen tot Fietsstad 2020
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Tussen Zaltbommel en 's-Hertogenbosch komt de snelle fietsroute F2
Nieuwsbericht
Tim Coronel nieuwe gezicht van strijd tegen afleiding zakelijke autorijder
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: half miljard euro voor verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Nieuwsbericht
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Klantenpanel Rijkswegen Noord: extra aandacht voor verkeersveiligheid is goed geweest
Nieuwsbericht
Effectievere radarcontroles en surveillance maken snelweg veiliger
Nieuwsbericht
Sweco en Vialis gaan werken aan slimme ring van Almelo
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht


[Banners]