hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-05-2020



NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar

Bron: NS



De Coronacrisis zal zeker vijf jaar een negatieve impact hebben op NS. Uitgaande van de huidige inzichten verwacht NS pas in 2025 weer de reizigersaantallen uit het topjaar van 2019 te vervoeren. Dat maakte de Raad van Bestuur van NS bekend in een online personeelsbijeenkomst voor alle 20.000 NS-medewerkers in Nederland. De komende jaren wordt NS een kleiner bedrijf, zo was de mededeling. In totaal loopt NS over 5 jaar naar verwachting 4,7 miljard euro aan inkomsten mis.

Vanaf 2 juni start NS grotendeels de dienstregeling weer op, in nationaal belang. Deze crisis zal vervolgens voor een lange tijd gevolgen hebben voor NS. Treinreizen wordt voorlopig niet zoals het was. Allereerst omdat NS vanwege corona veel minder reizigers kan vervoeren. Daarbij wordt een forse krimp van de economie verwacht. Daarbovenop zullen mensen de eerste jaren meer blijven thuiswerken en ontdekken ze alternatieven als de e-bike. Ook internationaal gaat Nederland minder reizen. Alle verwachtingen zijn door Corona omgeven door veel onzekere factoren.

De Raad van Bestuur lichtte de medewerkers toe dat de financiële situatie ernstig is. Veel Stationswinkels zijn dicht, 80% van de OV-fietsen staan in de stalling en reizigers hebben hun abonnementen gepauzeerd. Bert Groenewegen, directeur financiën in de Raad van Bestuur: 'We hadden tot voor kort 1,3 miljoen dagelijkse reizigers, nu zijn dat er 110.000. Door de crisis verwachten NS tot 2025 zo'n 4,7 miljard euro aan omzet te verliezen. Dit jaar had NS een positief resultaat van 164 miljoen euro verwacht. In de nieuwste prognoses moeten we uitgaan van een verlies van ruim 1 miljard euro over 2020.'

Forse besparingen
NS gaat in gesprek met de medezeggenschap en de bonden over een besparingsoperatie om financieel gezond te blijven. Dit is nodig om de toekomst van het bedrijf in handen te houden. NS denkt na over een besparingspakket van €1,4 miljard over 5 jaar. Dat is fors maar noodzakelijk. Daarbij moeten moeilijke keuzes gemaakt worden. Makkelijke besparingen, zijn er niet.

NS wil zich aanpassen aan de nieuwe situatie om in 2024 weer financieel gezond te zijn. Bij de maatregelen die NS gaat nemen, staat een betaalbaar treinkaartje voorop. NS wil en kan de verliezen niet afwentelen op de reiziger door de prijs van het treinkaartje te verhogen. NS wil zich juist tot het uiterste inspannen om de trein aantrekkelijk te houden, met een prettige verantwoorde reiservaring zoals Nederland voor de Coronacrisis gewend was.

Noodzakelijke overheidssteun
Gezamenlijk met de andere vervoerders wordt er met de overheid gesproken over de financiële situatie van het OV. NS is ook met zowel de aandeelhouder, het ministerie van Financiën, als de concessieverlener, het ministerie van I&W in gesprek. NS kan deze crisis niet zelfstandig doorstaan en hulp van de overheid is noodzakelijk, zo werd in de bijeenkomst duidelijk gemaakt.


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen versoepelt tijdelijk regels voor rij- en rusttijden voor bevoorrading supermarkten en apotheken
Nieuwsbericht
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Veenendaal verkozen tot Fietsstad 2020
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Tussen Zaltbommel en 's-Hertogenbosch komt de snelle fietsroute F2
Nieuwsbericht
Tim Coronel nieuwe gezicht van strijd tegen afleiding zakelijke autorijder
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: half miljard euro voor verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Nieuwsbericht
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Klantenpanel Rijkswegen Noord: extra aandacht voor verkeersveiligheid is goed geweest
Nieuwsbericht
Effectievere radarcontroles en surveillance maken snelweg veiliger
Nieuwsbericht
Sweco en Vialis gaan werken aan slimme ring van Almelo
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht


[Banners]