hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 06-06-2019



Zelfrijdende auto's in de stad stap dichterbij




Resultaten Europees project MAVEN bewijzen voordelen van geautomatiseerde voertuigen

Tijdens het ITS European Congress 2019 in Eindhoven presenteerde Dynniq vandaag de resultaten van het Europese MAVEN-project. De conclusies leveren het bewijs dat de verwachte voordelen van geautomatiseerde voertuigen op het gebied van veiligheid, doorstroming en duurzaamheid inderdaad behaald kunnen worden. De drempel voor de invoer van zelfrijdende auto's in de stedelijke omgeving is hiermee verkleind.

Verhogen veiligheid en efficiency van het verkeer
Dynniq is de projectcoördinator van het Europese consortium dat de afgelopen 3 jaar aan het project heeft gewerkt met subsidie van het Horizon 2020 Research and Innovation Framework Programme in opdracht van de Europese Commissie. Robbin Blokpoel van Dynniq: "Ons doel was het verhogen van de efficiëntie en veiligheid van het verkeer door gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden met geautomatiseerde voertuigen. Er bestaan twijfels of autonome voertuigen in de stad geen extra problemen veroorzaken, maar doordat we de communicatie tussen de voertuigen onderling en tussen de voertuigen en de wegkant uitgebreid hebben, zijn de drempels voor een veilige en efficiënte integratie van zelfrijdende auto's in het stadsverkeer weggenomen."

Symbiose van verkeersmanagement en geautomatiseerde voertuigen
Door een symbiose te creëren tussen het voertuig en de infrastructuur kan een kruising veel efficiënter worden gebruikt. Het voertuig krijgt bij het naderen van een kruising advies over snelheid en rijstrook om zonder te hoeven stoppen de kruising te passeren. Het voertuig geeft informatie terug over het opvolgen van dat advies en op basis hiervan optimaliseert de verkeersregelaar de flow op de kruising. Blokpoel: "Ons systeem is meerdere malen met succes getest in echte verkeerssituaties, onder andere in Helmond."

Een effectieve groene golf en 15% minder CO2 uitstoot
Naast tests in het echte verkeer heeft MAVEN ook simulaties gedaan om de impact op een stad als geheel te onderzoeken. Wanneer alle voertuigen autonoom zijn, werden de volgende resultaten geboekt: de gemiddelde wachtrijlengte nam 39% af dankzij het vormen van pelotons. De symbiose van de verkeersregelaar met het voertuig leidde tot 27% minder verliestijd. Wanneer het geheel in een corridor wordt ingezet kan een groene golf gecreëerd worden, die dankzij de communicatie met de voertuigen veel effectiever is dan een traditionele groene golf. Daarbij werd de gemiddelde wachtrijlengte 73% korter, was er 47% minder verliestijd en 15% minder CO2 uitstoot.

Versnelde invoer zelfrijdende auto's
"Hoe sneller zelfrijdende auto's worden ingevoerd, hoe eerder we de voordelen hiervan kunnen ervaren", aldus Blokpoel. "We hebben ook een roadmap ontwikkeld voor de introductie van geautomatiseerd verkeer. Deze ondersteunt wegbeheerders bij het begrijpen van toekomstige veranderingen in hun rol en in de taken van verkeersmanagement. Voor de industrie zijn nu de randvoorwaarden aanwezig om de software te ontwikkelen die nodig is om snel de volgende stap te zetten."


Meer informatie: https://dynniq.com/nl/maven/.


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen versoepelt tijdelijk regels voor rij- en rusttijden voor bevoorrading supermarkten en apotheken
Nieuwsbericht
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Veenendaal verkozen tot Fietsstad 2020
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Tussen Zaltbommel en 's-Hertogenbosch komt de snelle fietsroute F2
Nieuwsbericht
Tim Coronel nieuwe gezicht van strijd tegen afleiding zakelijke autorijder
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: half miljard euro voor verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Nieuwsbericht
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Klantenpanel Rijkswegen Noord: extra aandacht voor verkeersveiligheid is goed geweest
Nieuwsbericht
Effectievere radarcontroles en surveillance maken snelweg veiliger
Nieuwsbericht
Sweco en Vialis gaan werken aan slimme ring van Almelo
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht


[Banners]