Nieuwe Waterweg - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-10-2018


Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding




Op 17 oktober 2018, heeft het consortium BAAK - Macquarie Capital (70 procent van de SPC), Ballast Nedam (15 procent van de SPC) en DEME (15 procent van de SPC) - financial close bereikt voor het pps-project A24 Blankenburg verbinding. De A24 Blankenburg verbinding is een DBFM-project en heeft een nominale waarde van €1 miljard. Het zal de doorstroom tussen Rotterdam en haar haven verbeteren en het is het grootste pps-project in Nederland tot nu toe.

Voor het behalen van deze mijlpaal, heeft Macquarie Capital binnen het consortium de rol van financieel adviseur op zich genomen. De financiering van het project van in totaal €900 miljoen wordt gefinancierd door de banken, KBC, The Korea Development Bank, Belfius, KfW, BNG en SMBC en door de institutionele beleggers Natixis, MEAG en Samsung Life Insurance. De Europese Investeringsbank verstrekt 50 procent van de lange termijn lening, voor een totaal bedrag van circa €350 miljoen, deze wordt gefinancierd vanuit het 'European Fund for Stategic Investments (EFSI)'.

Het DBFM-consortium bestaat uit een geïntegreerde samenwerking tussen Ballast Nedam, DIMCO BV en Dredging International, de laatste twee zijn dochterondernemingen van DEME Group. DIMCO en Ballast Nedam bundelen hun expertise en verzorgen het project management voor het project en realiseren alle civiele infrastructurele werkzaamheden en tunnel installaties.

Sander Lefevre, Board member Ballast Nedam: 'Wij zijn verheugd dat we deze belangrijke mijlpaal bereikt hebben in dit unieke project. De Blankenburgverbinding is een mooi voorbeeld van een solide project dat onze orderportefeuille verder versterkt. Wij zijn er trots op deel uit te mogen maken van het sterke team dat expertise en kracht van verschillende disciplines combineert. Ik ben ervan overtuigd dat dit team Rijkswaterstaat kan verzekeren van een efficiënt project van hoge kwaliteit, dat binnen de gestelde termijn opgeleverd wordt.'

Over het project
Het project omvat het ontwerp, de realisatie, de financiering en het beheer en onderhoud van een nieuwe snelwegverbinding van ongeveer 4 km, die de A15 en de A20 met elkaar verbindt, inclusief een landtunnel van circa 500m (Holland Tunnel), een tunnel van circa 900m onder het Scheur door (Maasdelta Tunnel), twee grote flyovers en de verbreding van de bestaande A20. Na de bouwperiode van 5,5 jaar, blijft het consortium 20 jaar verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de nieuwe verbinding.

De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels op de bouwplaats gestart, om toegang tot het land en het water te bewerkstelligen.

Uitgangspunt bij het ontwerp en de realisatie van de A24 Blankenburg verbinding, zijn de belangen van de belangrijkste stakeholders (onder andere de overheid, bedrijven en omwonenden) van het project. Met slimme technische oplossingen, beperkt het consortium de impact van haar werkzaamheden op de omgeving en de bedrijvigheid. Het consortium heeft bijvoorbeeld de afzinktunnel zo ontworpen dat deze bestaat uit slechts twee elementen, in plaats van de geplande zes elementen zoals die in het referentieontwerp stonden. Daardoor hoeft de scheepvaartroute - de verbinding naar de Haven van Rotterdam - minder vaak afgesloten te worden. Daarnaast worden bouwmaterialen aangevoerd via het water en waar mogelijk worden technieken gebruikt die voor minder geluidshinder zorgen.


Deel dit artikel:                   





'Doe je licht aan'
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Dieselauto's maken minder kilometers
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht








[Banners]