Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-10-2018


Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair




Rijkswaterstaat wil in 2030 circulair werken. Een belangrijk voorbeeld hiervan is het toepassen van circulair wegmeubilair, zoals verkeersborden, infopalen en hectormeterpalen. Eveneens wordt hierbij gekeken naar wegmeubilair van hernieuwbare grondstoffen, oftewel biobased. Hoe staat het met deze ontwikkeling?

Planten als bron
Riet, vlas en hennep. Voor het Amsterdamse NPSP zijn deze planten voorbeelden van uitstekend bronmateriaal. Het jonge bedrijf zet ze in voor het maken van composieten: materialen gemaakt door het slim combineren van (veelal natuurlijke) grondstoffen. De composiet is een duurzaam alternatief voor het plastic in hectometerpaaltjes, verkeersborden en ander wegmeubilair. Zo staan circulaire infopalen, borden die zeggen wat je moet doen bij pech, op de Ringweg Amsterdam en willen 2 provincies de circulaire hectormeterpaaltjes gaan plaatsen.

Samen circulair
Deze composiet bestaat uit riet, kalk en biohars. Het riet wordt geoogst in de Gooi en Vechtstreek en in Duitsland tot snoeivezel gemalen. Waterbedrijf Waternet wint kalkkorrels uit water. NPSP mengt de hars met het riet en kalk, waarna er een soort deeg ontstaat. Ze persen er platen van die na een week drogen staalhard zijn. Een freesbedrijf in Wormerveer haalt de gewenste vorm eruit en een bedrijf in Weesp bestickert de objecten tot slot. Zo vindt een groot deel van de bewerking plaats in en rond Amsterdam.

Van 83 naar 100 procent biobased
'De biohars bestaat voor de helft uit plantenvezels, maar de rest is polyester', vertelt Lody Klement van NPSP. 'Die polyester maakt dat onze composiet nu voor ruim 80 procent biobased is.' Momenteel wordt de eerste 100 procent biobased biohars getest op kwaliteit, en wacht zo op goedkeuring voor de markt. Afhankelijk van volume en prijs zal het dan uiteindelijk op de markt komen. Klement: 'Ik ben dan ook verheugd dat Rijkswaterstaat onze biocomposiet omarmt. Zij vergroten het bewustzijn over biobased en circulaire materialen, die via hen kan het straks een weg vinden naar lagere overheden. Zo hebben ze een gunstige invloed op de vraag en op de toekomst van ons product.'

Meer informatie circulair wegmeubilair
Kom de hectormeterpaaltjes in het echt zien op 4 oktober 2018 op de Weg van de Toekomst tijdens de Innovation Expo 2018 of op kijk op de website BUN-K.


Deel dit artikel:                   





Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Dieselauto's maken minder kilometers
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht








[Banners]