
Nieuwsbericht | Datum: 06-09-2018
In 2017 is het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg met 8 procent gegroeid ten opzichte van 2016. Over het spoor zijn juist 13 procent minder gevaarlijke stoffen vervoerd. Het totale gevaarlijke-stoffenvervoer via pijpleiding, binnenvaart, wegvervoer en spoorvervoer is in 2017 ten opzichte van 2016 nagenoeg gelijk gebleven. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
In 2017 is 240 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen in Nederland vervoerd over binnenwater, via een pijpleiding, over de weg en over het spoor. De meeste gevaarlijke stoffen worden via pijpleiding (52 procent) en de binnenwateren (40 procent) vervoerd. Dit vervoer is in 2017 vrijwel net zo omvangrijk als in 2016.
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg is met 8 procent toegenomen. Dit betrof vooral vloeibare geraffineerde aardolieproducten zoals benzine. Het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor daalde met 13 procent, vooral door de daling van het vervoer van chemische producten.
Meer dan vijf jaar eerder
In 2017 zijn ruim 8 procent meer gevaarlijke stoffen vervoerd dan in 2013. Via alle vier de vervoerswijzen werden er, in vergelijking met 2013, meer gevaarlijke stoffen vervoerd. Deze toename over vijf jaar was met 22 procent het sterkst bij het spoorvervoer. Bij de overige vervoerswijzen lag de groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen rond 8 procent. Pijpleiding
Gevaarlijke stoffen maken in 2017 18 procent uit van al het vervoer via pijpleiding, binnenvaart, per spoor en over de weg. Het aandeel gevaarlijke-stoffenvervoer in het totale goederenvervoer over de weg is met 2 procent het laagst. Via pijpleiding worden vrijwel alleen maar gevaarlijke stoffen vervoerd. Gevaarlijke stoffen vormen ruim een kwart van het goederenvervoer per binnenvaartschip, en 8 procent van het goederenvervoer per spoor.
Brandbare vloeistoffen
Het merendeel van alle gevaarlijke-stoffen bestaat uit brandbare vloeistoffen (62 procent). Het gaat om benzine, diesel en olie. Een kwart bestaat uit samengeperste of vloeibaar gemaakte gassen, zoals lng, stikstof en kooldioxide. Het vervoer van giftige en bijtende stoffen heeft een aandeel van 2 procent en 1 procent.
Meer informatie
Lees het originele bericht
hier.
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Kabinet zet in op groenere benzine
Rijkswaterstaat & Techniek Nederland gaan werken aan slimme infrastructuur
Norm over verkeers- en bewegwijzeringsborden ter commentaar gepubliceerd
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Meer duurzaam en slim transport tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg