A58 bij Knooppunt Galder - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-08-2018


Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017




In 2017 werd 199 miljoen ton goederen over de weg vervoerd van en naar Nederland. Dat is een stijging van 4,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Zowel vrachtauto's uit Nederland als vrachtauto's afkomstig uit het buitenland vervoerden meer in 2017. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Buitenlandse vrachtauto's vervoerden in 2017 95 miljoen ton goederen van en naar Nederland, een stijging van 5,1 procent ten opzichte van 2016. Bij Nederlandse vrachtauto's steeg dit transport met 3,5 procent. Voor de Nederlandse vrachtauto's was het, na twee jaren van krimp, voor het eerst dat het grensoverschrijdend vervoer weer toenam. Het aandeel van buitenlandse vrachtauto's in het vervoerd gewicht nam vorig jaar opnieuw toe. Tussen 2008 en 2017 is dit aandeel gestegen van 38 naar 48 procent. Vooral vrachtauto's uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landen) vervoerden meer van en naar Nederland. Tussen 2008 en 2017 is het vervoerde gewicht van en naar Nederland door MOE-landen bijna verdrievoudigd.

Bilateraal vervoer
Het internationale vervoer door Nederlandse vrachtauto's bestaat voornamelijk uit bilateraal vervoer. Van het grensoverschrijdend vervoerd gewicht in 2017 door Nederlandse vrachtauto's werd 92 procent in Nederland geladen of gelost. Bij vrachtauto's uit Midden- en Oost-Europese landen lag het aandeel van het bilaterale vervoer in 2017 op 61 procent. Bij vrachtauto's uit Roemenië was dit aandeel met 35 procent het laagst. Van de in Nederland geladen goederen werd maar 10 procent naar Roemenië vervoerd. Twee derde van de goederen was bestemd voor Duitsland, België en Frankrijk.

Meer Poolse vrachtauto's
Vrachtauto's uit de overige Europese landen rijden, net als Nederlandse vrachtauto's, voornamelijk internationaal van en naar hun eigen land (gemiddeld 91 procent). In 2017 vervoerden Belgische en Duitse vrachtauto's samen 40 procent van het vervoerde gewicht van en naar Nederland, in 2008 was dat nog 62 procent. Het aandeel van Belgische trucks halveerde bijna in deze periode. Duitse vrachtauto's vervoerden in 2017 26,5 miljoen ton goederen van en naar Nederland en hadden daarmee een aandeel van 28 procent. Het aandeel door Poolse vrachtauto's vervoerd gewicht is tussen 2008 en 2017 gestegen van 11 naar 27 procent en is nu bijna even groot als dat van Duitsland. Vrachtauto's uit Polen vervoerden 25,4 miljoen ton van en naar Nederland in 2017.

Meer informatie
Lees het originele bericht hier.




Deel dit artikel:                   





'Doe je licht aan'
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Dieselauto's maken minder kilometers
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht








[Banners]