hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-05-2018



OV-ombudsman: Reiziger betaalt nogal eens te veel

Bron: OV loket



Wie reist met het openbaar vervoer, betaalt nogal eens meer dan nodig is, zo zegt de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, het OV loket. Dat kan gelden voor reizigers die met een kortingsabonnement in de trein zitten; zij betalen soms meer dan de ritprijs zonder kortingsabonnement. Ook als de poortjes op een station (om veiligheidsredenen) gesloten zijn, zoals op Amsterdam Sloterdijk, kan het voorkomen dat reizigers moeten uit- en inchecken om over te kunnen stappen. Er wordt dan extra geld afgeschreven van het saldo op hun OV-chipkaart.

Het OV loket waarschuwt hiervoor in zijn nieuwste kwartaalrapportage (over januari tot en met maart 2018). De kern van het probleem is volgens de ombudsman dat de systemen die gebruikt worden niet in staat zijn om per reiziger vast te stellen wat voor hem of haar het meest gunstige tarief is. Dat reizigers met een kortingsabonnement teveel betalen, doet zich vooral voor als ze deels in en deels buiten de spits reizen en ook nog eens met meer dan één vervoerder (bijvoorbeeld NS en Connexxion). In de prijs van de reis wordt in dat geval een extra instaptarief verwerkt, terwijl een bepaalde (lange afstands-)korting deels verloren gaat.

Het OV loket vermoedt dat aanzienlijke aantallen reizigers op deze manier meer betalen dan nodig is en zelfs meer dan wie zonder kortingsabonnement reist. De ombudsman noemt dit 'onredelijk' en 'onaanvaardbaar' en vindt dat systemen geen excuus mogen zijn voor onredelijke uitkomsten. De ombudsman noemt het verder 'vreemd' dat reizigers met een los kaartje (bedoeld voor wie incidenteel gebruik maakt van het openbaar vervoer) in enkele gevallen voordeliger uit zijn dan 'vaste klanten' met een OV-chipkaart.

OV-bedrijven laten het in vrijwel alle gevallen aan de reiziger over om te bepalen welke betalingsvorm het voordeligste is. Dit is echter vaak heel lastig na te gaan. De ombudsman vindt dat te gemakkelijk: 'Reizigers realiseren zich vaak niet dat zij meer betalen dan nodig is en vervoerbedrijven doen te weinig om klanten het voordeligste tarief te laten betalen. Het is hoog tijd voor een systeem van 'best pricing', waarbij de reizigers altijd het voordeligste tarief betalen voor hun reis. Hier ligt een belangrijke verantwoordelijkheid bij OV-bedrijven.' En zolang een dergelijk systeem er niet is, pleit het OV loket voor betere informatievoorziening en goede regelingen om het eventueel teveel betaalde terug te krijgen.

In de kwartaalrapportage vraagt de ombudsman verder aandacht voor plotselinge, sterke prijsstijgingen voor individuele reizigers. Deze kunnen het gevolg zijn van veranderingen in abonnementssystemen, die gunstig uitpakken voor bepaalde groepen, maar soms zeer ongunstig voor andere. Het OV loket wijst erop dat openbaar vervoer voor bepaalde groepen (studenten, forensen) een kostenpost is die ze niet of nauwelijks kunnen beïnvloeden. Hier ligt volgens de ombudsman een taak voor de overheid: 'Ons advies: spreek een maximale tariefstijging voor reizigers af als vervoerders en concessieverleners nieuwe abonnementen ontwikkelen. Als een reiziger dan toch meer dan deze maximale prijsverhoging (voor dezelfde dienstverlening) moet betalen, zorg dan voor een ruime overgangsregeling en een adequate compensatie.'


Deel dit artikel:                   





Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
Geen extra belasting voor vrachtwagens snelweg Leeuwarden-Harlingen
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto's in de stad stap dichterbij
Nieuwsbericht
Provincie Zuid-Holland koopt grond aan voor Slimme Centrale
Nieuwsbericht
Verkeerslichten op groen voor konvooi van vrachtwagens
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2018 Rijkswaterstaat gepresenteerd
Nieuwsbericht
Amsterdam lanceert plan voor schonere lucht
Nieuwsbericht
Campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' van start
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht


[Banners]