A58 bij Knooppunt Galder - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-12-2017


Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum




Samenbrengen wegverkeersgegevens na tien jaar nog steeds succesvol en een voorbeeld voor Europa.

De unieke samenwerking tussen gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat heeft geresulteerd in een portaal voor wegverkeersgegevens waarbij deze effectief en kostenbesparend worden ingewonnen, ingekocht, opgeslagen en gedistribueerd. De gegevens worden gebruikt in de verkeerscentrales van de wegbeheerders, maar ook door dienstverleners die route-adviezen geven via apps, websites, radio en TV.

Na de start van NDW leverde de organisatie verkeersgegevens over zo’n 4.000 kilometer weg. Inmiddels is NDW uitgegroeid tot een databank met gegevens over zo’n 50.000 km. Deze gegevens betreffen allereerst zogenaamde Actuele Verkeersgegevens; denk hierbij aan: gereden snelheden, reistijden, verkeersintensiteiten en voertuigcategorieën. Daarnaast zijn ook zgn. Situatieberichten beschikbaar, zoals: verkeersberichten, dynamische route-informatie en berichten over pech of ongevallen, over wegwerkzaamheden en over brugopeningen.

De ontwikkelingen op de markt en de uitbreiding van digitale mogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat de stroom aan data alleen maar is vergroot. De mogelijkheden met data breiden zich steeds meer uit en de markt heeft behoefte aan inhoud en expertise. NDW heeft hierop ingespeeld door zich steeds meer te specialiseren in het inwinnen, inkopen, opslaan en distribueren van wegverkeersgegevens.

Het moge duidelijk zijn dat het onderwerp ‘data’ in het DNA van NDW zit. Meegaan met trends en ontwikkelingen op dit gebied is een logisch gevolg. Zo koopt NDW sinds februari 2017 reistijden uit Floating Car Data in. Dit heeft als voordeel dat er voor veel meer provinciale en gemeentelijke wegen verkeersgegevens beschikbaar komen, namelijk zo’n 40.000 km extra. Een paar jaar geleden (voorjaar 2014) sloot NDW een nieuwe raamovereenkomst met een flink aantal leveranciers waardoor overheden scherper konden inkopen. Vanwege de samenwerking binnen NDW bood deze overeenkomst de mogelijkheid om opdrachten van de NDW-partners op maat en naar behoefte van de wegbeheerder aan te besteden.

De afgelopen tien jaar hebben veel gebracht voor NDW en het smaakt naar meer. De belangrijkste ontwikkelingen waarop NDW zich momenteel richt, zijn:
  • Optimalisatie in kwaliteitsbeheersing en uitbreiding van datasoorten van de verkeersgegevens, bijv. fietsdata.
  • Maximalisatie van de mogelijkheden voor Floating Car Data en Data uit voertuigcomputersystemen.
  • Vergroting van de mogelijkheden van de historische database door de ontwikkeling van diverse Big Data analysetechnieken.
Frits Brouwer, directeur van NDW zegt daarover: “Het is nu eenmaal zo dat het onderwerp ‘verkeersgegevens’ alleen maar belangrijker wordt in deze tijd waarin gewerkt wordt aan slimmere vormen van mobiliteit (bijv. mobiliteit–als-dienst i.p.v. een eigen auto) en zelfrijdende auto’s. Daarbij is zeker plaats voor een krachtig publiek samenwerkingsverband als NDW!”.

NDW is de Nationale Databank Wegverkeersgegevens. In NDW werken 19 overheden (Rijkswaterstaat, alle provincies, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Vervoerregio Amsterdam en de 4 grote gemeenten) samen aan het inwinnen, inkopen, opslaan en distribueren van wegverkeersgegevens. De gegevens worden ingezet voor effectief verkeersmanagement, gerichte verkeersinformatie en treffende verkeerskundige analyses. Doel van dit alles is een betere bereikbaarheid, minder files, meer verkeersveiligheid en minder uitstoot van schadelijke stoffen.



Deel dit artikel:                   





Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Uber maakt verkeersdata Amsterdam publiekelijk toegankelijk
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Winning mix of business, content & networking
Nieuwsbericht
Winnaars Intertraffic Amsterdam 2018 Innovation Award bekend
Nieuwsbericht
Eerste diensten Talking Traffic live voor verkeersgebruikers
Nieuwsbericht
N205: Eerste slimme weg in Nederland klaar voor Talking Traffic
Nieuwsbericht
Proef Talking Maps verzamelt Brabantse weggegevens voor zelfrijdende auto
Nieuwsbericht
Amsterdam, the place to be for Smart Mobility
Weblogposting
Interview met Caspar de Jonge, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, over Smart Mobility en Intertraffic Amsterdam
Artikel
Interview met Freek van der Valk, Swarco Nederland, over Intertraffic Amsterdam 2018, Talking Traffic, iVRI en de showcase N205
Artikel
Maatregelen voor snelle aanpak files
Nieuwsbericht
Hogere veiligheid tijdens wegwerkzaamheden dankzij slimme Smart Mobility toepassingen van EBO van Weel
Intertraffic - stand 01.350 - Hal 1
Weblogposting
HR Groep op weg naar een slimme, veilige en duurzame openbare ruimte!
Intertraffic - stand 01.409 - hal 1
Weblogposting
Loop de MaaSRoute tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Weblogposting
Nieuwe afspraken over inwinnen van geodata
Nieuwsbericht
Meer verkeer, minder lang in de file in 2017
Nieuwsbericht
Dynniq showt geïntegreerde oplossingen voor smart city op InterTraffic
Weblogposting
Interview met Joyce de Winter, Exhibition Manager Intertraffic Amsterdam, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Interview met Benny Nieswaag, Rijkswaterstaat, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Grote steden lopen voorop met duurzaam vervoersbeleid
Nieuwsbericht
Kabinet werkt aan hardere aanpak rijden onder invloed van alcohol
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting








[Banners]