Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-11-2017


Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light




SWOV heeft in opdracht van de 12 provincies het risicogehalte voor verkeersonveiligheid op provinciale 80km/uur-wegen gescoord met behulp van een lightversie van ProMeV: Proactief Meten van Verkeersveiligheid. Provincies willen toe naar een methode waar de focus ligt op ongevallen voorkomen in plaats van beheersen. Daarom hebben provincies SWOV opdracht gegeven om de risico’s voor provinciale (80km/uur-)wegen in kaart te brengen. Dit zijn de risico’s waarbij een bewezen relatie is met de kans op een ongeval.

Met ProMeV Light blijkt het relatief eenvoudig om op basis van de obstakelvrije afstand, de rijrichtingscheiding en het aantal erfaansluitingen van provinciale wegen een betrouwbare indicatie te krijgen van de mate van onveiligheidsrisico’s op de weg. Het geeft de provincies bovendien handvatten om gericht in te grijpen op die onderdelen waarop een weg minder goed scoort. De drie geselecteerde kenmerken blijken een significante relatie te hebben met het risico op een ongeval.

Provinciale overheden hebben de laatste jaren te kampen met een schaarse beschikbaarheid van valide data over verkeersongevallen. Ook is er steeds minder sprake van ongevallenconcentraties. Hierdoor is het voor beleidsmakers moeilijk om verkeersveiligheidsbeleid te maken. Om dit probleem te ondervangen wint een proactieve aanpak steeds meer terrein, waarbij vooraf factoren gemeten worden die risico’s op een weg in beeld brengen en op basis waarvan wegbeheerders preventieve maatregelen kunnen nemen. Dit in tegenstelling tot de ‘oude’ aanpak waarbij pas na het plaatsvinden van ongevallen beleid werd gemaakt.

Van ProMeV naar ProMeV Light
In opdracht van het Interprovinciaal Overleg (IPO) ontwikkelde SWOV in 2014 de volledige versie van ProMeV. Hiermee kunnen provincies de veiligheid op netwerk-, route-, wegvak- en kruispuntniveau bepalen. Tussen 2014 en 2016 is ProMeV in Gelderland, Drenthe, Groningen en Noord-Holland getest. Omdat de volledige ProMeV-versie zeer arbeidsintensief is en bovendien veel dataverzameling vraagt, heeft SWOV op verzoek van het IPO een lightversie ontwikkeld. Hierbij is gebruikgemaakt van de data die de ANWB in 2012 voor deze wegen heeft verzameld in het kader van EuroRAP.

Vervolg
De lessen die geleerd zijn in de ontwikkeling van ProMeV en ProMeV Light, zijn waardevol om mee te nemen in de ontwikkeling van een methodiek die voor alle wegbeheerders beschikbaar en bruikbaar is. Provincies zien dit graag als onderdeel van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid wat nu wordt opgesteld door de gezamenlijke overheden en maatschappelijke partners. In dit plan staat het verkeersveiligheidsbeleid tot 2030. Hierin is de proactieve aanpak een van de belangrijke pijlers.

Met ProMeV Light kunnen provincies meteen aan de slag om hun wegen veiliger te maken.

Links
Rapport R-2017-7 ProMeV Light - Een invulling van risicogestuurde aanpak van weginfrastructuur



Deel dit artikel:                   





Provinciaal verkeersmanagement Noord-Holland werpt vruchten af
Nieuwsbericht
Interview met Jacques Goddijn, CEO van HR Groep, over ITSUP tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Ministerie certificeert cloud-VRI's van Siemens en Sweco
Nieuwsbericht
Twintig N-wegen krijgen trajectcontroles
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen zet in op veilig verkeer
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 10 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum
Nieuwsbericht
Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light
Nieuwsbericht
SWARCO iTC2- iVRI gecertificeerd volgens nieuwe NEN norm 3384 met intergroentijden
Weblogposting
SWARCO verkeersregelkundige ITS applicaties met open source tooling
Weblogposting
Rotterdams verkeerslicht wijst op gevaren gebruik mobieltje op de fiets
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Ruim 2.200 vakgenoten op bezoek
Weblogposting
Ellen Lastdrager-van der Woude Managing Director Traffic & Transport TNO
Nieuwsbericht
Recordaantal bezoekers op eerste dag Verkeer, Mobiliteit en Parkeren
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]