Nieuwsbericht | Datum: 01-11-2017


Automobilisten onbekend met technologische mogelijkheden eigen auto




Technologische ontwikkelingen in auto’s spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de weg. Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met slimme rijtaakondersteunende systemen. Uit onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt echter dat de potentie van deze systemen niet voldoende wordt benut. Automobilisten maken er nog maar weinig gebruik van en zijn vaak niet bekend met welke technologie hun auto is uitgerust.

De afgelopen jaren worden nieuwe auto’s steeds meer uitgerust met slimme systemen, zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise Control. Systemen die ervoor zorgen dat auto’s steeds meer zelf kunnen rijden maar bovenal gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. Deze systemen staan bekend als Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). ADAS systemen worden steeds meer gemeengoed. Inmiddels zijn er zo’n 50 systemen op de markt, waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn.

Laag bewustzijn en kennis
Uit onderzoek van verkeerspsycholoog Ilse Harms, Connecting Mobility, onder 1.355 zakelijk rijders blijkt echter dat deze systemen nog maar weinig worden gebruikt. Harms: “De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”

Uit het onderzoek kwam eveneens naar voren dat de naamgeving van systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen denken dat het systeem doet*. Bovendien hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteit. Er blijkt een groot verschil te zitten tussen wat de ondervraagden dachten dat een systeem doet, ten opzichte van wat het systeem daadwerkelijk doet. In de verschillende namen kwam bijvoorbeeld geen onderscheid naar voren tussen systemen die alleen waarschuwen (bijvoorbeeld bij het overschrijden van de rijbaanscheiding) of ook daadwerkelijk ingrijpen.

ADAS belangrijk bij vergroten verkeersveiligheid en doorstroming
RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “De persoonlijke en maatschappelijke impact van een (dodelijk) verkeersongeval is enorm. Nieuwe technologische ontwikkelingen in auto’s kunnen nu en in de toekomst echt het verschil gaan maken. Deze zogenaamde ADAS systemen zijn juist ontwikkeld om de veiligheid van zowel de bestuurder, inzittenden als andere weggebruikers te vergroten, maar dan moeten ze wel optimaal worden benut. De grootste uitdaging is niet de technologie maar de aanschaf en het gebruik ervan. Wij moeten samen als industrie, retail en automobilisten de handen ineen slaan om de bekendheid met en kennis over deze systemen te vergroten”.

Jan van Delft, Vereniging van Zakelijk Rijders (VZR) geeft aan: “Onze autobestuurders willen veilig en comfortabel van A naar B. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat het veiligheidsbewustzijn van autobezitters verbeterd kan worden. Niet alleen voor wat betreft bestaande systemen, maar ook wat betreft de aanschaf van systemen bij het bestellen van een (zakelijke) auto. Daarnaast vormt een aantal van deze systemen de opmaat naar zelfrijdende auto’s. En juist die ontwikkeling gaat een belangrijke rol spelen bij de aanpak van files, maar dan moet de bekendheid, gebruik en acceptatie wel omhoog’.

Meer informatie
U kunt de volgende documenten downloaden op de website www.connectingmobility.nl : Onderzoeksrapport “ADAS: from owner to user”, inclusief quotes van diverse organisaties naar aanleiding van het onderzoek (RDW, CBR, SWOV, VZR, RAI, TUDelft, ministerie I en W, Aon, ANWB), Samenvatting van het onderzoek, in de vorm van een factsheet (NL en EN) en infographic (NL)

Op de website van ANWB staat meer informatie over verschillende rijhulpsystemen en wat ze doen.

Op de automatische piloot?! (Her)ken jij deze rijhulpsystemen? Doe de test! op www.rijtaakondersteuning.nl



Deel dit artikel:                   





Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Event
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Automobilisten onbekend met technologische mogelijkheden eigen auto
Nieuwsbericht
Truck Platooning techniek klaar voor de openbare weg
Nieuwsbericht
Ontmoet Andes tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017 op stand 2.121!
Weblogposting
Jaarfilezwaarte licht stijgend
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Slimme mobiliteit als nationaal speerpunt
Weblogposting
Forse groei autokilometers
Nieuwsbericht
Aantal verkeersongevallen stijgt in 4 jaar met 27%
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Duurzaam de wereld rond
Weblogposting
Partijen uit bouwsector ondertekenen Green Deal voor slimme bouwlogistiek
Nieuwsbericht
RAI Amsterdam join forces to launch Intertraffic Indonesia 2018
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat telt verkeer op drie rijkswegen in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Bouwlogistiek maakt stedelijke gebieden groener veiliger beter bereikbaar
Nieuwsbericht
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]