Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 31-10-2017


Truck Platooning techniek klaar voor de openbare weg

Bron: TNO



EcoTwin consortium: vrachtwagens automatisch en veilig rijden op 0,3 seconden afstand

Het EcoTwin consortium van TNO, DAF, NXP en Ricardo heeft technisch bewezen dat Truck Platooning op de openbare weg is toe te passen. De techniek maakt het mogelijk om veilig met pelotons van tenminste drie vrachtwagens geautomatiseerd, en door datacommunicatie onderling met elkaar verbonden, op 0,3 seconden afstand van elkaar te rijden. Met deze mijlpaal is platooning klaar om samen met truckfabrikanten, dienstverleners, onderzoekers, overheden en verzekeraars te gaan testen op de openbare weg. Truck Platooning heeft duidelijke voordelen: brandstofbesparing, vermindering CO2-emissies, verbetering verkeersveiligheid en betere doorstroming van het verkeer. Daarnaast maakt het nieuwe businesscases mogelijk, voor het efficiënt inzetten van logistieke processen en daarmee besparen van kosten.

De hedendaagse logistiek en het wegverkeer vragen om een innovatieve, veilige en intelligente manier van goederenvervoer. Europa loopt wereldwijd voorop met Truck Platooning. TNO en Rijkswaterstaat hebben in april 2016 de Visie Truck Platooning 2025 opgesteld. Overleg met vijftien verschillende stakeholders uit het European Truck Platooning-netwerk, heeft geleid tot een heldere visie op de toekomst. De partners van EcoTwin achten de tijd nu rijp deze visie in de praktijk in te vullen.



Toekomst Truck Platooning
Bij Truck Platooning rijden trucks op korte afstand van elkaar door gebruik te maken van speciaal ontwikkelde technologie voor het geautomatiseerd rijden. In het EcoTwin innovatieproject van TNO, DAF, NXP en Ricardo is een grote stap gezet in de manier waarop voertuigen met elkaar communiceren, waarop ze reageren op de sensoren (radar, camera’s en voertuig-voertuig communicatie ‘V2V’) en op de manier waarop de voertuig- en de platooning controls samenhangen. De afstand tussen de trucks kan daarbij worden beperkt tot 0,3 seconden, zonder dat de veiligheid van de chauffeurs en het overige verkeer in gevaar is.

Daan de Cloe, Director Mobility & Logistics bij TNO: “De volgafstand is nu dermate kort geworden dat het platooning-systeem alle beslissingen moet en kan nemen én dat moet blijven doen als er iets afwijkends gebeurt. Om het volledige potentieel van vrachtwagens te benutten is het van essentieel belang om op minimaal volgende afstanden te rijden, terwijl onder alle omstandigheden comfort en veiligheid is gegarandeerd. De samenwerking met EcoTwin heeft met succes bewezen dat dit mogelijk is, waardoor alle partners de volgende stappen kunnen maken voor de openbare weguitvoering van dit innovatieve logistieke concept. We willen er samen met de verschillende partners voor zorgen dat het in 2020 technologisch en wettelijk mogelijk is om Truck Platooning op grote schaal toe te passen.”

Over TNO
De ruim 2900 professionals van TNO zetten hun kennis en ervaring in om slimme oplossingen te realiseren voor complexe vraagstukken. Deze innovaties dragen bij aan het duurzaam versterken van de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van onze samenleving. Onze partners hierin zijn ruim 3000 bedrijven en organisaties in binnen- en buitenland, waaronder het mkb.




Deel dit artikel:                   





Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Dieselauto's maken minder kilometers
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
Fietsersbond lanceert routeplanner voor speedpedelecs
Nieuwsbericht
Campagne Ik Fiets Vriendelijk - on Tour gaat euregionaal
Nieuwsbericht
Partnership Royal HaskoningDHV en HAL24K
Nieuwsbericht
'Verkeer, Mobiliteit & Parkeren' wordt 'Vakbeurs Mobiliteit'
Weblogposting
Minister: meer Europees infrageld voor veiligheid fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
In 2017 meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto
Nieuwsbericht
Fryslân investeert in verkeersveiligheid en IJsselmeerkust
Nieuwsbericht








[Banners]