Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-09-2017


Samenwerken aan een nieuw wegkantsysteem




Langs de Nederlandse snelwegen staan zo'n 5.700 wegkantsystemen: computersystemen in grijze kasten, detectielussen en matrixborden. Rijkswaterstaat kan hiermee waarschuwen voor files, verkeersinformatie verzamelen en wegwerkzaamheden beveiligen. De huidige systemen zijn aan het eind van hun levensduur en daarom aan vervanging toe. Rijkswaterstaat werkt hierbij nauw samen met de markt.

De huidige wegkantsystemen zijn een soort black box, legt Gerard Avontuur, programmamanager bij Rijkswaterstaat Centrale Informatievoorziening, uit. 'Ze bieden een totaaloplossing, maar we hebben ons nooit bekommerd over wat er nou precies voor apparatuur in zo'n systeem zit.' De ontwikkeling van een nieuw wegkantsysteem vormt dan ook een uitgelezen kans om in te spelen op de huidige én toekomstige ontwikkelingen. 'Daarom moet het wegkantsysteem een open systeem worden, dat flexibel, schaalbaar en uitbreidbaar is. En dat in lijn is met de i-Strategie van Rijkswaterstaat.

Inkoopproces anders inrichten
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor Rijkswaterstaat betekent dit bijvoorbeeld dat het inkoopproces anders wordt ingericht. 'We kopen geen black box meer in, maar een glass box, vertelt Avontuur. 'Een open en transparant systeem dat uit verschillende lagen is opgebouwd en waarbij we verschillende leveranciers aan ons binden. Daarbij gaat het om leveranciers voor hardware, diensten langs de weg, service-integratie (zoals storingsbeheer en de installatie van software) en beheer en onderhoud van software. We gaan van een vendor lock in naar een open markt met meerdere leveranciers.'

Goed functioneren
Daarbij werkt Rijkswaterstaat goed samen met de leveranciers. 'Dat moet ook wel', aldus Avontuur. 'Alles moet op elkaar aansluiten en werken. Omdat we met verschillende leveranciers te maken hebben, is samenwerking essentieel.' Avontuur vertelt dat voor de marktbenadering Deelstrategie IV (Informatievoorziening) voor verkeersmanagement wordt gevolgd. 'We gaan de aanschaf van de hardware, het plaatsen, het installeren van de software en softwarebeheer en -onderhoud bij verschillende leveranciers onderbrengen. Samen moeten deze partijen dus zorgen voor het goed functioneren van de nieuwe wegkantsystemen.'

Databronnen
Ook bij de ontsluiting van de databronnen die het nieuwe wegkantsysteem van gegevens moeten voorzien, werkt Rijkswaterstaat nauw samen met de markt. 'Het nieuwe systeem maakt gebruik van verschillende databronnen. Zo verzamelt het gegevens uit de bestaande detectielussen. Ook verzamelen we data met voertuiggebonden meetsystemen, zoals locatiegegevens uit smartphones of navigatiesystemen, die via het 3G/4G-netwerk worden verstuurd. Of via positiegegevens, die serviceproviders via antennemasten genereren. Ook hiervoor werken we samen met de markt. Zo gaat de Nationale Databank voor Wegverkeersgegevens een belangrijke rol spelen bij de inkoop van data uit alternatieve bronnen.'

Proefdraaien
Inmiddels is het nieuwe wegkantsysteem klaar voor een kleinschalige proef. Avontuur: 'Op 4 september zijn we gestart met een test van 1 systeem langs de A9. Dit systeem loopt synchroon met het huidige, bestaande systeem. Zo kunnen we zien of het goed werkt.' Parallel met de proef van het nieuwe wegkantsysteem ontwikkelt Rijkswaterstaat ook de eigen software door. En in 2018 staat een uitgebreidere proef op stapel. 'Hierbij vervangen we op een groter stuk snelweg tientallen wegkantsystemen door het nieuwe systeem. Bij deze tweede proef testen we ook de nieuwe contractstructuur, waarbij we kijken of de samenwerking met leveranciers goed verloopt. Ervaringen nemen we mee in het vervolgtraject.' Er staat dus nog een hoop te gebeuren. 'Zeker, het zijn spannende tijden.'


Deel dit artikel:                   





Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
ICT-toepassingen bij infrastructuur vereisen meer overheidsregie
Nieuwsbericht
NEN publiceert Aanvulling Veiligheidseisen verkeersregelinstallaties
Nieuwsbericht
Samenwerken aan een nieuw wegkantsysteem
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
Sweco en Dynniq maken verkeerslichten slimmer
Nieuwsbericht
Weggebruikers geven mening over verkeersthema's
Nieuwsbericht
Primeurproef: foutparkeerder gesignaleerd door scanauto
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid op A79
Nieuwsbericht
SPIE bereidt zich voor op overname van Ziut
Nieuwsbericht
Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Partners Praktijkproef Amsterdam verleggen grenzen
Nieuwsbericht
RWS en regionale partners werken samen aan onderzoek verkeersgedrag N36
Nieuwsbericht
Meer verkeer, hoeveelheid file stabiliseert
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Slimme vrachtwagens praten met verkeerslichten
Nieuwsbericht
Startsein voor proef met energie uit bermplanten
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]