Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-06-2017


Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid




Een progressief boetesysteem kan een besparing van 30 verkeersdoden per jaar en 400 ernstig verkeersgewonden per jaar opleveren. Het systeem houdt in dat automobilisten die herhaaldelijk te hard rijden een steeds hogere boete krijgen.

In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie onderzocht SWOV twee varianten van een progressief boetesysteem voor snelheidsovertredingen die vallen onder de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Bij de eerste variant is de boeteverhoging 25% (voor de tweede boete) tot maximaal 100% (vanaf de vijfde boete). De tweede variant loopt sterker op, maar heeft een lagere eerste boete ten opzichte van het huidige niveau. In deze tweede variant is de maximum boeteverhoging 150% vanaf de vijfde boete.

Er kúnnen ook nadelige effecten optreden. Zo kan het bij veelvuldige overtreders tot betalings-/financiële problemen leiden. Betalingsproblemen hebben naast sociale impact tot gevolg dat mensen ongevoelig kunnen raken voor boeteverhogingen en hun gedrag niet aanpassen.Daarom beveelt SWOV aan om, na een bepaald aantal boetes, een persoonlijker aanpak met persoonlijk contact in te zetten.

Om het effect van een progressief boetesysteem te kunnen bepalen is er uitgegaan van drie aannamen: 1) er is een verband tussen rijsnelheid en verkeersveiligheid, 2) er is een verband tussen herhaling van snelheidsovertredingen en verkeersveiligheid en 3) er is een verband tussen boetehoogte en verkeersveiligheid. In de wetenschappelijke literatuur is evidentie gevonden voor deze aannamen.

Links
Rapport: Progressief boetestelsel en verkeersveiligheid
Persbericht VenJ: Nader onderzoek naar progressief boetestelsel verkeer


Deel dit artikel:                   





Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Uber maakt verkeersdata Amsterdam publiekelijk toegankelijk
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Winning mix of business, content & networking
Nieuwsbericht
Winnaars Intertraffic Amsterdam 2018 Innovation Award bekend
Nieuwsbericht
Eerste diensten Talking Traffic live voor verkeersgebruikers
Nieuwsbericht
N205: Eerste slimme weg in Nederland klaar voor Talking Traffic
Nieuwsbericht
Proef Talking Maps verzamelt Brabantse weggegevens voor zelfrijdende auto
Nieuwsbericht
Amsterdam, the place to be for Smart Mobility
Weblogposting
Interview met Caspar de Jonge, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, over Smart Mobility en Intertraffic Amsterdam
Artikel
Interview met Freek van der Valk, Swarco Nederland, over Intertraffic Amsterdam 2018, Talking Traffic, iVRI en de showcase N205
Artikel
Maatregelen voor snelle aanpak files
Nieuwsbericht
Hogere veiligheid tijdens wegwerkzaamheden dankzij slimme Smart Mobility toepassingen van EBO van Weel
Intertraffic - stand 01.350 - Hal 1
Weblogposting
HR Groep op weg naar een slimme, veilige en duurzame openbare ruimte!
Intertraffic - stand 01.409 - hal 1
Weblogposting
Loop de MaaSRoute tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Weblogposting
Nieuwe afspraken over inwinnen van geodata
Nieuwsbericht
Meer verkeer, minder lang in de file in 2017
Nieuwsbericht
Dynniq showt geïntegreerde oplossingen voor smart city op InterTraffic
Weblogposting
Interview met Joyce de Winter, Exhibition Manager Intertraffic Amsterdam, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Interview met Benny Nieswaag, Rijkswaterstaat, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Grote steden lopen voorop met duurzaam vervoersbeleid
Nieuwsbericht
Kabinet werkt aan hardere aanpak rijden onder invloed van alcohol
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting








[Banners]