Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-06-2017


Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid




Een progressief boetesysteem kan een besparing van 30 verkeersdoden per jaar en 400 ernstig verkeersgewonden per jaar opleveren. Het systeem houdt in dat automobilisten die herhaaldelijk te hard rijden een steeds hogere boete krijgen.

In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie onderzocht SWOV twee varianten van een progressief boetesysteem voor snelheidsovertredingen die vallen onder de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Bij de eerste variant is de boeteverhoging 25% (voor de tweede boete) tot maximaal 100% (vanaf de vijfde boete). De tweede variant loopt sterker op, maar heeft een lagere eerste boete ten opzichte van het huidige niveau. In deze tweede variant is de maximum boeteverhoging 150% vanaf de vijfde boete.

Er kúnnen ook nadelige effecten optreden. Zo kan het bij veelvuldige overtreders tot betalings-/financiële problemen leiden. Betalingsproblemen hebben naast sociale impact tot gevolg dat mensen ongevoelig kunnen raken voor boeteverhogingen en hun gedrag niet aanpassen.Daarom beveelt SWOV aan om, na een bepaald aantal boetes, een persoonlijker aanpak met persoonlijk contact in te zetten.

Om het effect van een progressief boetesysteem te kunnen bepalen is er uitgegaan van drie aannamen: 1) er is een verband tussen rijsnelheid en verkeersveiligheid, 2) er is een verband tussen herhaling van snelheidsovertredingen en verkeersveiligheid en 3) er is een verband tussen boetehoogte en verkeersveiligheid. In de wetenschappelijke literatuur is evidentie gevonden voor deze aannamen.

Links
Rapport: Progressief boetestelsel en verkeersveiligheid
Persbericht VenJ: Nader onderzoek naar progressief boetestelsel verkeer


Deel dit artikel:                   





Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Event
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Automobilisten onbekend met technologische mogelijkheden eigen auto
Nieuwsbericht
Truck Platooning techniek klaar voor de openbare weg
Nieuwsbericht
Ontmoet Andes tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017 op stand 2.121!
Weblogposting
Jaarfilezwaarte licht stijgend
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Slimme mobiliteit als nationaal speerpunt
Weblogposting
Forse groei autokilometers
Nieuwsbericht
Aantal verkeersongevallen stijgt in 4 jaar met 27%
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Duurzaam de wereld rond
Weblogposting
Partijen uit bouwsector ondertekenen Green Deal voor slimme bouwlogistiek
Nieuwsbericht
RAI Amsterdam join forces to launch Intertraffic Indonesia 2018
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat telt verkeer op drie rijkswegen in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Bouwlogistiek maakt stedelijke gebieden groener veiliger beter bereikbaar
Nieuwsbericht
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]