Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-06-2017


Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid




Een progressief boetesysteem kan een besparing van 30 verkeersdoden per jaar en 400 ernstig verkeersgewonden per jaar opleveren. Het systeem houdt in dat automobilisten die herhaaldelijk te hard rijden een steeds hogere boete krijgen.

In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie onderzocht SWOV twee varianten van een progressief boetesysteem voor snelheidsovertredingen die vallen onder de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Bij de eerste variant is de boeteverhoging 25% (voor de tweede boete) tot maximaal 100% (vanaf de vijfde boete). De tweede variant loopt sterker op, maar heeft een lagere eerste boete ten opzichte van het huidige niveau. In deze tweede variant is de maximum boeteverhoging 150% vanaf de vijfde boete.

Er kúnnen ook nadelige effecten optreden. Zo kan het bij veelvuldige overtreders tot betalings-/financiële problemen leiden. Betalingsproblemen hebben naast sociale impact tot gevolg dat mensen ongevoelig kunnen raken voor boeteverhogingen en hun gedrag niet aanpassen.Daarom beveelt SWOV aan om, na een bepaald aantal boetes, een persoonlijker aanpak met persoonlijk contact in te zetten.

Om het effect van een progressief boetesysteem te kunnen bepalen is er uitgegaan van drie aannamen: 1) er is een verband tussen rijsnelheid en verkeersveiligheid, 2) er is een verband tussen herhaling van snelheidsovertredingen en verkeersveiligheid en 3) er is een verband tussen boetehoogte en verkeersveiligheid. In de wetenschappelijke literatuur is evidentie gevonden voor deze aannamen.

Links
Rapport: Progressief boetestelsel en verkeersveiligheid
Persbericht VenJ: Nader onderzoek naar progressief boetestelsel verkeer


Deel dit artikel:                   





SPIE bereidt zich voor op overname van Ziut
Nieuwsbericht
Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Partners Praktijkproef Amsterdam verleggen grenzen
Nieuwsbericht
RWS en regionale partners werken samen aan onderzoek verkeersgedrag N36
Nieuwsbericht
Meer verkeer, hoeveelheid file stabiliseert
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Slimme vrachtwagens praten met verkeerslichten
Nieuwsbericht
Startsein voor proef met energie uit bermplanten
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Voetgangersapp helpt ouderen veilig over te steken
Nieuwsbericht
Opnieuw toename aantal verkeersdoden
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Nieuw ETSC-rapport: Reducing deaths in single vehicle crashes
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test slimme camera’s bij spitsstroken
Nieuwsbericht
Dynniq sluit overeenkomst met Maastricht Bereikbaar
Nieuwsbericht
Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht








[Banners]