Nieuwsbericht | Datum: 19-05-2017


1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten




Hoewel vrijwel alle automobilisten berichten sturen tijdens het rijden gevaarlijk vinden, zegt 12 procent dit wel eens te doen. Van de 18- tot 35-jarigen stuurt zelfs 23 procent wel eens berichten vanachter het stuur. Dat blijkt uit een in 2016 gehouden enquête van het CBS, waarvan de resultaten vrijdag 19 mei 2017 zijn gepubliceerd.

Handsfree bellen is de gebruikelijkste manier om de mobiele telefoon te gebruiken achter het stuur, 38 procent van de automobilisten doet dit naar eigen zeggen wel eens. Niet-handsfree bellen doet 11 procent van de automobilisten wel eens. Mannen zijn vaker tijdens het rijden met hun telefoon bezig dan vrouwen, en jongeren vaker dan ouderen.



Ouderen vinden handsfree bellen vaker onveilig dan jongeren
Niet-handsfree bellen is bij wet verboden. Bijna negen op de tien automobilisten zeggen het ook gevaarlijk te vinden. Vier op de tien automobilisten vinden het zelfs onveilig om handsfree te bellen, wat wel wettelijk toegestaan is. Jongeren denken hier vaak anders over dan ouderen. Bijna een kwart van 18- tot 35-jarigen vindt handsfree bellen gevaarlijk, tegen ruim zes op de tien 75-plussers. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) concludeert op basis van wetenschappelijke onderzoeken dat bellen achter het stuur negatieve effecten heeft op het rijgedrag en dat handsfree bellen in dit opzicht geen significant voordeel biedt.

2 op de 3 niet-handsfree bellende bestuurders vinden dit gevaarlijk
Automobilisten die zelf regelmatig riskant gedrag vertonen, zijn minder vaak van mening dat dit gedrag ook gevaarlijk is. Zo vindt 67 procent van de automobilisten die wel eens niet-handsfree bellen dit gedrag gevaarlijk, tegen 90 procent van de automobilisten die dit zelden of nooit doen.



Deel dit artikel:                   





Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
ICT-toepassingen bij infrastructuur vereisen meer overheidsregie
Nieuwsbericht
NEN publiceert Aanvulling Veiligheidseisen verkeersregelinstallaties
Nieuwsbericht
Samenwerken aan een nieuw wegkantsysteem
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
Sweco en Dynniq maken verkeerslichten slimmer
Nieuwsbericht
Weggebruikers geven mening over verkeersthema's
Nieuwsbericht
Primeurproef: foutparkeerder gesignaleerd door scanauto
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid op A79
Nieuwsbericht
SPIE bereidt zich voor op overname van Ziut
Nieuwsbericht
Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Partners Praktijkproef Amsterdam verleggen grenzen
Nieuwsbericht
RWS en regionale partners werken samen aan onderzoek verkeersgedrag N36
Nieuwsbericht
Meer verkeer, hoeveelheid file stabiliseert
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Slimme vrachtwagens praten met verkeerslichten
Nieuwsbericht
Startsein voor proef met energie uit bermplanten
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]