Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-04-2017


Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit




Een brede samenwerking van 32 organisaties roept de Tweede Kamer en het nieuw te vormen kabinet op van verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken. De partijen hebben de afgelopen maanden een Verkeersveiligheidsmanifest uitgewerkt. In het manifest spreken de organisaties ambities uit en doen ze voorstellen om te kiezen voor veiliger verkeer en minder slachtoffers.

De 32 organisaties, onder aanvoering van ANWB, SWOV – Instituut voor Wetenschappelijk Verkeersveiligheidsonderzoek, Veilig Verkeer Nederland (VVN) en het Verbond van Verzekeraars, signaleren dat de verkeersveiligheid achteruit holt. Het aantal verkeersdoden laat voor het eerst sinds jaren een stijgende lijn zien (621 in 2015), het aantal ernstig gewonden neemt al jaren toe (meer dan 21.000 in 2015) en het aantal aanrijdingen liet in één jaar een toename van liefst 50.000 zien tot bijna 850.000.

Nederland raakt koppositie kwijt
Verkeersongevallen zorgen iedere dag weer voor enorm veel leed bij slachtoffers en nabestaanden. Daarnaast stellen de deelnemers in het manifest dat Nederland zijn internationale koppositie als verkeersveilig land in rap tempo kwijtraakt, van een vaste top drie plaats naar inmiddels de negende positie op de wereldlijst. Ook wijst de coalitie op de maatschappelijke kosten: ongevallen zorgen voor een schade van maar liefst 14 miljard euro per jaar, kijkend naar onder meer (blijvend) letsel, materiële schade en kosten door vertraging.

In het Verkeersveiligheidsmanifest spreken de betrokken organisaties uit dat het aantal verkeersslachtoffers niet met één maatregel kan worden teruggebracht. Alleen een combinatie van degelijke infrastructuur, veilige voertuigen en goed gedrag helpt het aantal doden, gewonden en schadegevallen terug te dringen. Beter benutten van kennis en innovatie zijn nodig, evenals effectievere handhaving en betere registratie en monitoring. Overheid en organisaties moeten beter samenwerken.

Tientallen aanbevelingen
Via een vijftal oplossingsrichtingen doet de coalitie eensgezind tientallen aanbevelingen, zoals het beter inrichten van 30km/uur-zones en veiligere fietsinfrastructuur: bijna de helft van de ernstige verkeersgewonden is fietser. De nieuwe Omgevingswet biedt de decentrale overheden de mogelijkheid om het ruimtelijk beleid goed vorm te geven. Ook door middel van veiligere en slimmere voertuigen – zoals systemen om binnen de rijbaan te blijven, noodremsystemen en intelligente snelheidsassistenten (ISA) – kan de veiligheid in het verkeer worden vergroot.

Pak verkeersovertreders en afleiding aan, leg accent op gedrag
Naast een goede weginrichting en verkeershandhaving, is verkeersgedrag een belangrijke pijler van het manifest. Teveel drinken en te hard rijden zorgen respectievelijk voor ongeveer 20 procent en 30 procent van de ongevallen, en daarbovenop komt nog een groeiend probleem: afleiding door gebruik van de smartphone. De coalitie roept het nieuwe kabinet op te onderzoeken welke middelen effectief zijn om deze problemen te bestrijden. Ook geven de organisaties in de coalitie aan waar ze momenteel zelf aan werken om het verkeer veiliger te maken.

Download
Het manifest: 'Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit'



Deel dit artikel:                   





Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Uber maakt verkeersdata Amsterdam publiekelijk toegankelijk
Nieuwsbericht
Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Winning mix of business, content & networking
Nieuwsbericht
Winnaars Intertraffic Amsterdam 2018 Innovation Award bekend
Nieuwsbericht
Eerste diensten Talking Traffic live voor verkeersgebruikers
Nieuwsbericht
N205: Eerste slimme weg in Nederland klaar voor Talking Traffic
Nieuwsbericht
Proef Talking Maps verzamelt Brabantse weggegevens voor zelfrijdende auto
Nieuwsbericht
Amsterdam, the place to be for Smart Mobility
Weblogposting
Interview met Caspar de Jonge, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, over Smart Mobility en Intertraffic Amsterdam
Artikel
Interview met Freek van der Valk, Swarco Nederland, over Intertraffic Amsterdam 2018, Talking Traffic, iVRI en de showcase N205
Artikel
Maatregelen voor snelle aanpak files
Nieuwsbericht
Hogere veiligheid tijdens wegwerkzaamheden dankzij slimme Smart Mobility toepassingen van EBO van Weel
Intertraffic - stand 01.350 - Hal 1
Weblogposting
HR Groep op weg naar een slimme, veilige en duurzame openbare ruimte!
Intertraffic - stand 01.409 - hal 1
Weblogposting
Loop de MaaSRoute tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Weblogposting
Nieuwe afspraken over inwinnen van geodata
Nieuwsbericht
Meer verkeer, minder lang in de file in 2017
Nieuwsbericht
Dynniq showt geïntegreerde oplossingen voor smart city op InterTraffic
Weblogposting
Interview met Joyce de Winter, Exhibition Manager Intertraffic Amsterdam, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Interview met Benny Nieswaag, Rijkswaterstaat, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Grote steden lopen voorop met duurzaam vervoersbeleid
Nieuwsbericht
Kabinet werkt aan hardere aanpak rijden onder invloed van alcohol
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting








[Banners]