Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 27-02-2017


Aantal snelheidsovertreders daalt drastisch na campagne op N31 en N33




De campagne die Rijkswaterstaat, de politie en het Openbaar Ministerie hebben gevoerd op de N31 en N33 is zeer succesvol. Het aantal snelheidsovertreders is sinds de start van de campagne in mei 2016 gedaald met 48% op de N31 en 55% op de N33.

De officiële campagneperiode is nu ten einde, maar de 2 wegen blijven onder de aandacht van de politie. En de borden die aandacht vragen voor de maximumsnelheid blijven voorlopig staan.

Zowel de politie als Rijkswaterstaat signaleerden voorafgaand aan de campagne dat veel weggebruikers de limiet van 100 km/h op de N31 en N33 overschreden. Zij zetten daarom samen een campagne op. Belangrijke doelstelling was om het aantal extreme snelheidsovertreders te halveren. 6 maanden lang is er intensief campagne gevoerd op de N31 en N33. Met een combinatieaanpak van onder meer mottoborden langs de weg, geïntensiveerde politiecontroles, hectometerpaaltjes met daarop de limiet, promotieacties en online voorlichting is de geldende limiet onder de aandacht gebracht bij de weggebruikers.

Staandehoudingen
De politie heeft op beide wegen zowel opvallend als onopvallend gecontroleerd. De politie richtte zich daarbij vooral op de grovere overtredingen. Door snelheidsovertreders staande te houden kon de politie met hen in gesprek gaan over hun rijgedrag. Daarbij werden soms ook beelden van de dashcam getoond. De staandehoudingen hebben bovendien een preventief effect, omdat het ook voor de andere weggebruikers zichtbaar is dat de politie controleert op de weg.

Resultaten
Uit metingen die voorafgaand aan de campagne en erna zijn gehouden, blijkt dat het aantal (extreme) hardrijders op beide autowegen flink is gedaald. Op de N31 is het aantal mensen dat de limiet van 100 km/h overschrijdt, gedaald met gemiddeld 48%. Op de N33 is dit aantal met 55% gedaald. Ook zijn er een stuk minder extreme snelheidsovertreders op beide wegen. Zowel op de N31 als op de N33 is het aantal mensen dat 130 km/h of harder rijdt, gedaald met 86%. Doelstelling van de campagne was dat het aantal extreme snelheidsovertreders zou dalen met minstens 50%, dit doel is dus ruim behaald. Daarnaast blijkt dat de gemiddelde snelheid op de 2 wegen duidelijk lager is na de campagneperiode. Op de N31 is de gemiddelde snelheid gedaald met 9 km/h. Op de N33 is de gemiddelde snelheid gedurende de campagneperiode met 15 km/h gedaald.

Blijvende aandacht
Ondanks dat de campagneperiode is afgelopen, blijven de N31 en N33 onder de aandacht van de politie. Met zowel opvallende als onopvallende voertuigen wordt op deze wegen nog regelmatig gecontroleerd op onder meer snelheid.


Deel dit artikel:                   





SPIE bereidt zich voor op overname van Ziut
Nieuwsbericht
Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Partners Praktijkproef Amsterdam verleggen grenzen
Nieuwsbericht
RWS en regionale partners werken samen aan onderzoek verkeersgedrag N36
Nieuwsbericht
Meer verkeer, hoeveelheid file stabiliseert
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Slimme vrachtwagens praten met verkeerslichten
Nieuwsbericht
Startsein voor proef met energie uit bermplanten
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Voetgangersapp helpt ouderen veilig over te steken
Nieuwsbericht
Opnieuw toename aantal verkeersdoden
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Nieuw ETSC-rapport: Reducing deaths in single vehicle crashes
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test slimme camera’s bij spitsstroken
Nieuwsbericht
Dynniq sluit overeenkomst met Maastricht Bereikbaar
Nieuwsbericht
Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht








[Banners]