Nieuwsbericht | Datum: 22-02-2017


A12 bij Gouda gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland




De noordbaan van de A12 bij Gouda was het gevaarlijkste stuk weg van Nederland in 2016. Bij het Landelijk Centraal Meldpunt ("LCM") van de Stichting IMN werden tussen de hectometerpalen 27,0 en 28,9 van de A12 Links in totaal 97 ongevallen gemeld. Daarmee bezet dit stuk weg de eerste én de vierde plek in de top tien van gevaarlijkste wegvakken van Nederland. De plaatselijke IM-berger is BCU Bodegraven. Ook in 2012 werd de lijst van gevaarlijkste wegvakken door dit tracé aangevoerd.

Het betrokken wegvak loopt van de oprit Gouda tot aan de plek waar de A12 zich splitst in de A20 naar Rotterdam en de A12 naar Den Haag. Ongevallen gebeuren onder meer doordat voertuigen die vanuit Gouda naar Den Haag willen rijden vanaf de oprit de rijstroken naar de A20 moeten kruisen om op de A12 te belanden. Dit lukt niet altijd. Sinds de zomer van 2016 kan het verkeer vanuit Gouda naar Den Haag de oprit vóór het aquaduct vermijden. Er is een nieuwe oprit geopend voorbij het aquaduct. Die is te bereiken via een speciaal voor dat doel aangelegde parallelweg langs de A12. Deze route wordt echter nog niet veel gebruikt.

Gevaarlijkste 1km wegvakken in 2016
Rang 2016 - Rang 2015 - Weg - Weghelft - Hectometer - Ongevallen
1. (4) - A12 - Li - 27,0-27,9 - 56
2. (12) - A20 - Re - 30,0-30,9 - 45
3. (56) - A8 - Re - 1,0-1,9 - 42
4. (8) - A12 - Li - 28,0-28,9 - 41
5. (17) - A10 - Li - 30,0-30,9 - 40
6. (10) - A16 - Li - 21,0-21,9 - 39
7. (12) - A9 - Re - 32,0-32,9 - 38
8. (101)- A10 - Re - 11,0-11,9 - 37
9. (90) - A59 - Re - 102,0-102,9 - 35
10. (142)- A4 - Li - 44,0-44,9 - 35

Daarnaast ontstaan aanrijdingen doordat het verkeer op de rijstroken naar Rotterdam in de avondspits vaak stil staat, terwijl het verkeer naar Den Haag op volle snelheid doorrijdt. Als automobilisten op weg naar Rotterdam op het laatste moment in die file proberen in te voegen kan dat het achteropkomende verkeer verrassen, met soms zeer ernstige gevolgen.

Op wegvakken met een lengte van vijf kilometer werd de lijst van gevaarlijkste wegen aangevoerd door de A10 bij Watergraafsmeer. Op de noordbaan (A10 Re 10,0 - 14,9) verwerkte het LCM in het afgelopen jaar 125 ongevalsmeldingen. Dit stuk weg, aan weerszijden van de kruising met de A2, was ook in 2013, 2014 en 2015 het gevaarlijkste van het land. Op deze lijst van langere wegvakken kwam de A12 bij Gouda op de tweede plaats.

Gevaarlijkste 5km wegvakken in 2016
Rang 2016 - Rang 2015 - Weg - Weghelft - Hectometer - Ongevallen
1. - (1) - A10 - Re - 10,0-14,9 - 125
2. - (6) - A12 - Li - 25,0-29,9 - 117
3. - (8) - A16 - Li - 15,0-19,9 - 110
4. - (4) - A16 - Li - 20,0-24,9 - 95
5. - (3) - A20 - Li - 30,0-34,9 - 88
6. - (7) - A2 - Li - 110,0-114,9 - 87
7. - (10) - A16 - Re - 20,0-24,9 - 86
8. - (38) - A4 - Li - 40,0-44,9 - 85
9. - (11) - A20 - Re - 30,0-34,9 - 84
10. -(12) - A4 - Re - 30,0-34,9 - 83

Er was niet alleen slecht nieuws aan het ongevallenfront. De verkeersveiligheid in de buitenbocht van het Knooppunt de Stok (A58 Re 94,0 - 94,9) is in 2016 spectaculair verbeterd. Was deze kilometer asfalt in 2015 nog de gevaarlijkste van Nederland, in 2016 registreerde het LCM er geen enkel ongeval! Begin 2016 werd hier speciaal asfalt aangebracht om de grip in de bocht te verhogen.

Ook de openstelling van de A4 Midden Delfland had een gunstige uitwerking op de verkeersveiligheid. Deze directe verbinding tussen Den Haag en de Beneluxtunnel leidde tot een sterke daling van de verkeersdrukte op de traditionele route via A13 en A20. De brokken op de A4 namen toe, maar deze stijging werd ruimschoots gecompenseerd door een halvering van het aantal verkeersongelukken op de A13 en een eveneens substantiële afname van het aantal op de A20.

Aantal ongevallen per traject in 2015 en 2016
Weg - Traject - Hectometer - 2016 - 2015 - Trend
A4 - Ypenburg-Beneluxplein - 50,0-76,9 - 270 - 173 - 56%
A13 - Ypenburg-Kleinpolderplein - 3,0-19,9 - 116 - 238 - (51%)
A20 - Kethelplein-Terbegseplein - 24,0-35,9 - 324 - 415 - (22%)
Totaal aantal ongevallen 2016: 710
Totaal aantal ongevallen 2015: 826
Trend: (14%)

De in dit bericht vermelde ranglijsten zijn gebaseerd op absolute aantallen ongevallen per wegvak. Er wordt geen relatie gelegd tussen het aantal ongevallen en de verkeersintensiteit op het betrokken wegvak. Ongevallen die direct bij hulpverleners, alarmcentrales of het Centraal Meldpunt Vrachtwagens worden gemeld en niet bij de Stichting IMN, zijn niet in de cijfers verwerkt. Wegvakken die uit meerdere rijbanen bestaan, zoals voorkomt op knooppunten en wegen met parallelbanen, zijn in het overzicht behandeld als gold het één baan. Dit maakt de cijfers op de betrokken locaties niet zonder meer vergelijkbaar met de aantallen op lokaties waar slechts één rijbaan ligt.



Deel dit artikel:                   





Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
ICT-toepassingen bij infrastructuur vereisen meer overheidsregie
Nieuwsbericht
NEN publiceert Aanvulling Veiligheidseisen verkeersregelinstallaties
Nieuwsbericht
Samenwerken aan een nieuw wegkantsysteem
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
Sweco en Dynniq maken verkeerslichten slimmer
Nieuwsbericht
Weggebruikers geven mening over verkeersthema's
Nieuwsbericht
Primeurproef: foutparkeerder gesignaleerd door scanauto
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid op A79
Nieuwsbericht
SPIE bereidt zich voor op overname van Ziut
Nieuwsbericht
Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Partners Praktijkproef Amsterdam verleggen grenzen
Nieuwsbericht
RWS en regionale partners werken samen aan onderzoek verkeersgedrag N36
Nieuwsbericht
Meer verkeer, hoeveelheid file stabiliseert
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Slimme vrachtwagens praten met verkeerslichten
Nieuwsbericht
Startsein voor proef met energie uit bermplanten
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]