Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-02-2017


Groen licht voor milieuzone Utrecht




Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht mocht een milieuzone instellen voor de binnenstad, het stationsgebied en het Jaarbeursterrein. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 8 februari 2017. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) en de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) waren in hoger beroep gekomen tegen het verkeersbesluit, waarbij de milieuzone is ingesteld. Dat besluit maakt het mogelijk om dieselauto's van vóór 2001 uit het centrum van Utrecht te weren. Volgens SSLU heeft de milieuzone een negatief effect op de luchtkwaliteit in de stad, onder meer omdat het aantal knelpunten door omrijbewegingen toeneemt. KNAC behartigt de belangen van automobilisten en is principieel tegenstander van de milieuzone. Ze vindt dat de nadelen van de milieuzone niet opwegen tegen de voordelen.

Beoordelingsruimte
Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft een gemeentebestuur beoordelingsruimte bij het nemen van een verkeersbesluit. Dat betekent dat de "absolute noodzaak van een verkeersbesluit niet hoeft te worden aangetoond". Het is voldoende dat het milieubelang wordt gediend en dat het gemeentebestuur inzichtelijk maakt hoe de belangen, voor en tegen de milieuzone, tegen elkaar zijn afgewogen, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.

Pakket aan maatregelen
De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat het gemeentebestuur deze belangenafweging goed heeft verricht. Dat de milieueffecten mogelijk marginaal zullen zijn, maakt het oordeel niet anders. De milieuzone maakt deel uit van een groter pakket aan maatregelen die de luchtkwaliteit in Utrecht moeten verbeteren. Elke maatregel op zichzelf hoeft niet te leiden tot een "in absolute termen significant groot effect", aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.

Lees hier de uitspraak met zaaknummer 201601019/1.



Deel dit artikel:                   





Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
Fietsstimuleringsprogramma B-Riders: 4.000 auto’s minder in spits
Nieuwsbericht
Aantal snelheidsovertreders daalt drastisch na campagne op N31 en N33
Nieuwsbericht
A12 bij Gouda gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland
Nieuwsbericht
TomTom Traffic Index: Haarlem stad met meeste filevertraging
Nieuwsbericht
Los Angeles Tops INRIX Global Congestion Ranking
Nieuwsbericht
ANWB en provincies zien kansen voor veerverbindingen IJsselmeer
Nieuwsbericht
Europese lidstaten zetten in op grootschalig testen zelfrijdend vervoer
Nieuwsbericht
Verkeersdrukte rijkswegen neemt opnieuw toe
Nieuwsbericht
Winnaars Automotive Innovation Award bekend
Nieuwsbericht
Praktijkproef Amsterdam grote stap in ontwikkeling slim verkeersmanagement
Nieuwsbericht
Groen licht voor milieuzone Utrecht
Nieuwsbericht
19 partners tekenen intentieverklaring doorontwikkeling SimSmartMobility
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos adviseert Singapore over fietsinfrastructuur
Nieuwsbericht
Meer dan het dubbele aantal ongevallen door gladheid
Artikel
Nieuw elan voelbaar op InfraTech 2017
Nieuwsbericht
IenM gunt ontwikkelen clouddiensten aan Ericsson, Siemens en Simacan
Nieuwsbericht
Bijna 9,5 mln verkeersovertredingen geconstateerd in 2016
Nieuwsbericht
Green Deal voor duurzame wegen, spoor en waterwegen
Nieuwsbericht
DG Rijkswaterstaat Jan Hendrik Dronkers opent InfraTech 2017
Nieuwsbericht
Promotieonderzoek naar tolheffing op wegen
Nieuwsbericht
Het Nederlands wegennet klaar voor de zelfrijdende auto?
Nieuwsbericht
Verkeer in steden dreigt vast te lopen
Nieuwsbericht








[Banners]