Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-02-2017


Groen licht voor milieuzone Utrecht




Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht mocht een milieuzone instellen voor de binnenstad, het stationsgebied en het Jaarbeursterrein. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 8 februari 2017. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) en de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) waren in hoger beroep gekomen tegen het verkeersbesluit, waarbij de milieuzone is ingesteld. Dat besluit maakt het mogelijk om dieselauto's van vóór 2001 uit het centrum van Utrecht te weren. Volgens SSLU heeft de milieuzone een negatief effect op de luchtkwaliteit in de stad, onder meer omdat het aantal knelpunten door omrijbewegingen toeneemt. KNAC behartigt de belangen van automobilisten en is principieel tegenstander van de milieuzone. Ze vindt dat de nadelen van de milieuzone niet opwegen tegen de voordelen.

Beoordelingsruimte
Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft een gemeentebestuur beoordelingsruimte bij het nemen van een verkeersbesluit. Dat betekent dat de "absolute noodzaak van een verkeersbesluit niet hoeft te worden aangetoond". Het is voldoende dat het milieubelang wordt gediend en dat het gemeentebestuur inzichtelijk maakt hoe de belangen, voor en tegen de milieuzone, tegen elkaar zijn afgewogen, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.

Pakket aan maatregelen
De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat het gemeentebestuur deze belangenafweging goed heeft verricht. Dat de milieueffecten mogelijk marginaal zullen zijn, maakt het oordeel niet anders. De milieuzone maakt deel uit van een groter pakket aan maatregelen die de luchtkwaliteit in Utrecht moeten verbeteren. Elke maatregel op zichzelf hoeft niet te leiden tot een "in absolute termen significant groot effect", aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.

Lees hier de uitspraak met zaaknummer 201601019/1.



Deel dit artikel:                   





SPIE bereidt zich voor op overname van Ziut
Nieuwsbericht
Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Partners Praktijkproef Amsterdam verleggen grenzen
Nieuwsbericht
RWS en regionale partners werken samen aan onderzoek verkeersgedrag N36
Nieuwsbericht
Meer verkeer, hoeveelheid file stabiliseert
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Slimme vrachtwagens praten met verkeerslichten
Nieuwsbericht
Startsein voor proef met energie uit bermplanten
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Voetgangersapp helpt ouderen veilig over te steken
Nieuwsbericht
Opnieuw toename aantal verkeersdoden
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Nieuw ETSC-rapport: Reducing deaths in single vehicle crashes
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test slimme camera’s bij spitsstroken
Nieuwsbericht
Dynniq sluit overeenkomst met Maastricht Bereikbaar
Nieuwsbericht
Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht








[Banners]