Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-02-2017


Groen licht voor milieuzone Utrecht




Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht mocht een milieuzone instellen voor de binnenstad, het stationsgebied en het Jaarbeursterrein. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 8 februari 2017. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) en de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) waren in hoger beroep gekomen tegen het verkeersbesluit, waarbij de milieuzone is ingesteld. Dat besluit maakt het mogelijk om dieselauto's van vóór 2001 uit het centrum van Utrecht te weren. Volgens SSLU heeft de milieuzone een negatief effect op de luchtkwaliteit in de stad, onder meer omdat het aantal knelpunten door omrijbewegingen toeneemt. KNAC behartigt de belangen van automobilisten en is principieel tegenstander van de milieuzone. Ze vindt dat de nadelen van de milieuzone niet opwegen tegen de voordelen.

Beoordelingsruimte
Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft een gemeentebestuur beoordelingsruimte bij het nemen van een verkeersbesluit. Dat betekent dat de "absolute noodzaak van een verkeersbesluit niet hoeft te worden aangetoond". Het is voldoende dat het milieubelang wordt gediend en dat het gemeentebestuur inzichtelijk maakt hoe de belangen, voor en tegen de milieuzone, tegen elkaar zijn afgewogen, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.

Pakket aan maatregelen
De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat het gemeentebestuur deze belangenafweging goed heeft verricht. Dat de milieueffecten mogelijk marginaal zullen zijn, maakt het oordeel niet anders. De milieuzone maakt deel uit van een groter pakket aan maatregelen die de luchtkwaliteit in Utrecht moeten verbeteren. Elke maatregel op zichzelf hoeft niet te leiden tot een "in absolute termen significant groot effect", aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.

Lees hier de uitspraak met zaaknummer 201601019/1.



Deel dit artikel:                   





Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Voetgangersapp helpt ouderen veilig over te steken
Nieuwsbericht
Opnieuw toename aantal verkeersdoden
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Nieuw ETSC-rapport: Reducing deaths in single vehicle crashes
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test slimme camera’s bij spitsstroken
Nieuwsbericht
Dynniq sluit overeenkomst met Maastricht Bereikbaar
Nieuwsbericht
Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
Fietsstimuleringsprogramma B-Riders: 4.000 auto’s minder in spits
Nieuwsbericht
Aantal snelheidsovertreders daalt drastisch na campagne op N31 en N33
Nieuwsbericht
A12 bij Gouda gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland
Nieuwsbericht
TomTom Traffic Index: Haarlem stad met meeste filevertraging
Nieuwsbericht
Los Angeles Tops INRIX Global Congestion Ranking
Nieuwsbericht
ANWB en provincies zien kansen voor veerverbindingen IJsselmeer
Nieuwsbericht
Europese lidstaten zetten in op grootschalig testen zelfrijdend vervoer
Nieuwsbericht
Verkeersdrukte rijkswegen neemt opnieuw toe
Nieuwsbericht








[Banners]