Definitie


Spoor meester (Het-)





Het Spoor Meester is een project opgezet door ProRail met als doel het verbeteren van de samenwerking tussen Treindienstleiders en [machinisten|Machinist. Door het aanbieden van extra informatie in de cabine kunnen Machinisten beter anticiperen op de actuele situatie op het Spoor.

Het Spoor Meester stelt de vakman centraal. Het ziet de treindienstleider en machinist als creatieve probleemoplossers. Onderzoek heeft aangetoond dat die benadering grote voordelen heeft. Als treindienstleider en machinist in staat worden gesteld om professionele afwegingen te maken, doordat zij permanent dezelfde extra informatie hebben, kunnen ze de trein beter laten rijden. Beter wil zeggen: punctueler, energiezuiniger, comfortabeler. Bovendien is gebleken dat dit de onderlinge communicatie en het werkplezier ten goede komt.

In oktober 2006 heeft ProRail samen met NS, Railion en andere vervoerders besloten om Het Spoor Meester in te voeren. De te verwachten winstpunten zijn:
  • Positieve impuls voor Punctualiteit, energieverbruik en benutting van het spoor.
  • Betere doorstroming: alle partijen winnen omdat treinen minder vaak ongepland tot stilstand komen.
  • De werkbeleving van de machinist verbetert. Hij heeft meer inzicht in de besluiten van de treindienstleider. Rijden met RouteLint doet een beroep op zijn vakmanschap.
  • De samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten verbetert.
Aanleiding

Treinen hebben een lange remweg. Vooral voor zware Goederentreinen is de remweg relatief lang. Hetzefde geldt voor het optrekken. Een totale stop moet dus zoveel mogelijk voorkomen worden. De informatie die machisten via de Seinen krijgt vertelt hen weinig over het rem- en accelaratiegedrag van andere treinen in zijn omgeving. Machinsten zien dus te laat dat een trein voor hen is gaan remmen.

Uitvoering

In de cabine van de Machinist wordt een computerschem ingebouwd met daarop het RouteLint: een grafische weergave van de positie van de eigen trein ten opzichte van treinen in de naaste omgeving, de ingestelde rijwegen en de vertraging van de eigen trein en de andere treinen in de omgeving. Deze informatie komt uit het systeem Procesleiding van de treindienstleiders. Op dezemanier worden machinsten in staat gesteld het seinbeeld langs de Spoorlijn beter te interpreteren. Door eerder de snelheid te verminderen kan een totale stop voorkomen worden zodat opvolgende treinen ook beter kunnen doorstromen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





'Doe je licht aan'
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Dieselauto's maken minder kilometers
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht








[Banners]