Jan van der Heide - Foto: Pilz Nederland
Artikel | Datum: 10-06-2015


Interview met Jan van der Heide van Pilz over de onbekende mogelijkheden van de Safety PLC




Interview met Jan van der Heide van Pilz over de meer onbekende mogelijkheden van de Safety PLC in de Railsector, bij bruggen en sluizen en bij andere beweegbare kunstwerken.

1. De Safety PLC PSS 4000 van Pilz wordt veel gebruikt voor het aansturen van veiligheids- en automatiseringssystemen in de railsector en bij sluizen en bruggen. Wat is een Safety PLC en wat doet het?

Een Safety PLC is een ander woord voor veiligheidsbesturing. De Safety PLC van Pilz, PSS genoemd (Pilz Safety System) bestaat uit twee redundante CPU's (Central Processing Unit) die elkaar controleren en van afzonderlijke fabrikanten zijn (diversiteit). Deze processoren controleren elkaar en bij eenduidige uitkomst worden de uitgangen veilig aangestuurd. Vanuit gecertificeerde softwareblokken kunnen diverse schakelingen worden opgebouwd en communicatie tussen meerdere systemen kan middels een veiligheidsnetwerk protocol SafetyNET p worden gerealiseerd. Dit is een open netwerk dat ook door andere PLC leveranciers gebruikt kan worden.


2. De PLC kan meer dan alleen veiligheidsfuncties aan. Welke functies zijn dat?

PLC systemen kunnen en worden al heel veel toegepast in diverse applicaties met uiteenlopende functies zoals het aansturen van roldeuren, roltrappen, liften, kermisattracties, wissels, overwegen, treinen, bruggen, sluizen en nog veel meer. Het gaat dan niet alleen om het aansturen van de veiligheidsfuncties, maar de gehele industriële automatisering kan in PSS 4000 worden gedaan. Dus maar 1 PLC voor zowel de veilige als automatiseringstaken.


3. Wat is het voordeel van het inzetten van PLC's voor dergelijke functies?

Het gebruik van een (veiligheids) PLC zoals bijvoorbeeld die van Pilz (PSS 4000) geeft veel voordelen in o.a:
• het eenvoud van hergebruik van de goedgekeurde softwareblokken;
• grote besparingen aan (veiligheids)relais, bekabeling en ruimte besparing;
• de manier van diagnose en fout zoeken voor inbedrijfstelling en storingen;
• de systemen zijn veelal open door open netwerk protocollen als SafetyNET p
• de eenvoud van software aanpassingen.


4. Een van de laatste nieuwe toepassingen is de inzet van PLC's bij spoorwegovergangen, zoals Pilz tijdens de Rail-Tech 2015 tentoonstelde. Waarom bij spoorwegovergangen?

Voor de beursopstelling hebben we inderdaad een overweg meegenomen om het publiek te laten zien dat het aansturen van een dergelijke overweg met een Pilz PLC eenvoudig en veilig gerealiseerd kan worden. De overweg hebben we geleend van VRS. In de spoormarkt wordt de PLC pas sinds kort geaccepteerd als mogelijke oplossing. Pilz heeft als een van de weinige fabrikanten een PLC die voldoet aan de vereiste Cenelec normen en zelfs tot SIL4 kan worden ingezet.
Onze PLC is tevens TÜV SÜD gecertificeerd.


5. In welke 'kritische' branches zijn jullie actief met PLC's?

PLC systemen worden in vele kritische branches gebruikt, denk aan procesindustrie, stormvloedkeringen of wat dacht je van de vrijevaltoren waar per minuut vele attractiegangers zich volledig overgeven en vertrouwen op de techniek achter een PLC.


Deel dit artikel:                   





Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Techniek Nederland gaan werken aan slimme infrastructuur
Nieuwsbericht
Norm over verkeers- en bewegwijzeringsborden ter commentaar gepubliceerd
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Meer duurzaam en slim transport tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Doe je licht aan'
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht








[Banners]