Artikel | Datum: 05-02-2009


Maatregelenpakket Bouwend Nederland






Kredietcrisis: Maatregelen voor de bouwsector
versie 11-02-2009

Om de gevolgen van de kredietcrisis voor de bouwsector en de nationale economie te beperken alsmede realisatie van kabinetsdoelstellingen op het terrein van woningbouw, infrastructuur, ruimtelijke ordening en klimaatbeleid mogelijk te maken heeft Bouwend Nederland een uitgebreide lijst opgesteld van mogelijk te nemen (tijdelijke) stimuleringsmaatregelen, die te vinden is op de website van Bouwend Nederland onder het Meldpunt Kredietcrisis (“Inzet Bouwend Nederland”). Uit deze 'groslist' wil Bouwend Nederland de hierna vermelde maatregelen nadrukkelijk onder de aandacht brengen.

  • 1. Het (tijdelijk) verhogen van de koopprijsgrens van de Nationale Hypotheek Garantie naar € 350.000.


  • 2. Het voor woningcorporaties (tijdelijk) mogelijk maken om investeringen in onderhoud vervroegd af te kunnen schrijven met het oog op verbetering van de liquiditeitspositie alsmede het (tijdelijk) wegnemen van fscale belemmeringen met betrekking tot de (tijdelijke) omzetting van koop- naar huurwoningen.


  • 3. Het (tijdelijk) arrangeren van een garantiefaciliteit of woningfonds ten aanzien van de verkoop van bestaande koopwoningen, om een woonconsument bij de aankoop van een nieuwe koopwoning extra fnanciële zekerheid te bieden en daarmee de doorstroming op de woningmarkt op gang te brengen. In dit kader ook het wegnemen van fiscale belemmeringen met betrekking tot de (tijdelijke) verhuur van koopwoningen.


  • 4. Het oprichten van publiekprivate stedelijke investeringsfondsen op het terrein van wonen met participatie van overheden, ontwikkelaars, corporaties en pensioenfondsen.


  • 5. Het versneld uitvoeren van projecten waarbij sprake is van langdurig overleg over de uitvoering terwijl beslissingen daarover ten principale al genomen zijn, zoals:
    • de bouw van het station op de Zuidas van Amsterdam
    • de bouwontwikkelingen rond de A2 in Maastricht
    • gelijktijdige aanleg van vier in plaats van twee sporen in de twee tunnelbuizen van de ondergrondse spoortunnel in Delft
    • ontwikkeling van (deelprojecten van) de Zuidplaspolder (zoals verlenging van de veilingroute in Zevenhuizen - Moerkapelle naar de N209 in Lansingerland);
    • duurzame (her-)ontwikkeling van de Afsluitdijk
    • verbetering en vernieuwing van het rioleringstelsel
    • landschapsprojecten in het kader van het recente akkoord van Apeldoorn
    • PPS-projecten van meerdere waterschappen betreffende aanleg en beheer (zoals voor de Harnaschpolder).
    De projectenlijst is niet uitputtend en laat zich aanvullen met projecten op regionaal en lokaal niveau.

    Het gaat hierbij niet om prestigieuze projecten maar om reële en op korte termijn te realiseren investeringen met een grote maatschappelijke impact op het gebied van energiebesparing, water, stedelijke vernieuwing en openbaar vervoer.


  • 6. Het versneld uitvoeren van de (her-)ontwikkeling van bedrijventerreinen door het rijk en decentrale overheden, overeenkomstig het advies van de Taskforce (her-)ontwikkeling bedrijventerreinen.


  • 7. Het naar voren halen van begrotingsmiddelen voor onderhoud en verbetering van (vaar/spoor)wegen door het rijk en decentrale overheden.


  • 8. Een impuls geven aan onderhoud en verbetering van woningen en (bedrijfs)gebouwen in relatie tot verhoging van de duurzaamheid door het (tijdelijk) fiscaal faciliteren van de verbouw, renovatie, onderhoud en het aanbrengen van energiebesparende maatregelen in bestaande huur- en koopwoningen en gebouwen in de vorm van een btw-verlaging of een heffngskorting.


  • 9. Het (tijdelijk) verstrekken van garanties ten aanzien van de fnanciering van de bouw van ziekenhuizen.


Meer informatie over deze maatregelen is te vinden op www.meldpuntkredietcrisisbouw.nl

Het maatregelenpakket van Bouwend Nederland is gepubliceerd in Podium 2, dat ook is in te zien op de website www.bouwendnederland.nl/web/podium In Podium 2 is ook te vinden een interview met Elco Brinkman over de financiële en economische crisis. Verder onder meer een gesprek met woordvoerder Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis, bestuurder Erik Gelderloos van BPF Bouw, directeur Schiffer van het Waarborgfonds Eigen Woningen, voorzitter Ger Hukker van de NVM, directeur Jim Schuyt van woningbouwvereniging de Alliantie en directeur Economische Zaken van Bouwend Nederland Karin van Willigen.



Deel dit artikel:                   





Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Dieselauto's maken minder kilometers
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht








[Banners]